Esbjerg Lufthavn forhandler i øjeblikket med et par mindre flyselskaber om etablering af en indenrigsrute mellem Esbjerg og København. Det er Erhvervslivet der presser hårdt på. Samtidig er Sikringsstyrelsen flyttet til Esbjerg og medvirkende til et bedre kundeunderlag.
Den sidste indenrigsrute mellem Esbjerg og København lukkede for lidt over fem år siden, da Cimber Air stoppede med tre daglige afgange, der var aldeles urentable.
”Der forhandles om en morgen og en aftentur med udgangspunkt fra Esbjerg. De gyldne tider med store fly er forbi. Nu drejer det sig en fornuftig forretning med fly, der har fra 20 til 30 sæder. Vi skal ikke glemme at de tager tre til fire timer med bil og tog, hvorimod rejsetiden vil forkortes meget med fly. Som bekendt er tid også penge. Så jo kortere et tidsforløb jo bedre”, siger Peter Bay, lufthavnschef for det kommunalt ejede Esbjerg Lufthavn.
Inden Storebæltsbroen var færdig fløj Maersk på ruten med Boing 737, der har plads til 130 passagerer. Da broen var bygget indsatte Cimber Air fly på ruten, men det det hørte hurtigt op. Nu presser Esbjergs Erhvervsliv atter på for at få en rute genetableret