British Midland Regional flyver mellem Esbjerg og Aberdeen alle ugens dage, undtaget lørdag. Foto: Esbjerg Lufthavn.

Esbjerg Lufthavn håber fortsat på chartertrafik

”Vi skal omstille til en anden virkelighed og ser chartertrafik som en oplagt mulighed,” siger den nye lufthavnschef, John Nielsen. Men næppe kontrakter før 2020.

Esbjerg Lufthavn har haft sine op- og nedture, som de fleste danske provinslufthavne. Men på en eller anden måde har udsvingene i så stor en by som Esbjerg været særligt markante. Ikke mindst nedturene.

Værst vel nok for to år siden, da offshore trafikken fik et ordentligt hak. Hvilket ramte helikopteraktiviteterne voldsomt. Ikke nær så mange som tidligere skulle til olieplatformene og tilbage igen.

Selve flytrafikken havde sin glansperiode, da det daværende Maersk Air fløj rutetrafik mellem København og Esbjerg. Samt i perioden med Ryanairs satsning fra England til Esbjerg. Til andre jyske lufthavnes store fortrydelse, fordi de mente, at flyselskabet fik ulovlige markedsføringstilskud.

Mange af de britiske turister anede knapt nok, hvad de skulle i Esbjerg, men Herregud, når det nu var så billigt. En flygtig succes for både by og lufthavn. Da Ryanair stoppede, forsvandt de britiske turister som ved et trylleslag.

Næppe før 2020
Nu har lufthavnen fra 1. maj i år fået ny direktør i John Nielsen, og han siger til avisen Jydske Vestkysten, at lufthavnen skal omstilles til en anden virkelighed.

”Vi har en lufthavn, der kan det hele. Med lang landingsbane, og en terminal, der kan bruges til andet end off shore. Jeg ved godt, vi ikke kan konkurrere med Billund Lufthavn, og at det tidligere ikke gik med en rute til København. Jeg havde nok gjort det anderledes. Nu kigger vi på det hele med friske øjne,” siger han til avisen.

John Nielsen har en ambition om at erobre chartertrafikken tilbage. Det sagde han også til CHECK-IN.dk, da han tiltrådte i maj. Måske er han blevet styrket i sin opfattelse, men har dog endnu ikke nyt om kontrakter til næste år, hvor charterbureauerne er ved at have programmerne klar. Nu bliver det næppe før i 2020 det rykker.

Han vil meget gerne genere et overskud.  ”Vi vil bevise, at vi er berettiget til at være her,” siger han til avisen.

I dag har Esbjerg Lufthavn foruden helikopterflyvninger til Nordsøen også ruteflyvning med British Midland Regional til skotske Aberdeen, mens Danish Air Transport har to daglige afgange på hverdage til norske Stavanger.

Relaterede artikler:

Lille fremgang i danske lufthavne

Dansk helikopterfirma lander ny kontrakt i udlandet

Fra Dansk Erhverv til Esbjerg Erhvervsudvikling