Kritik af garantifonden efter millionkrak

Store dele af den danske rejsebranchen mærkede tirsdag dønningerne efter Sunny Tours seneste millionkonkurs. Tusindvis af Sunny-kunder har kontaktet andre rejsebureauer for at komme af sted. Krakket gav også kraftig kritik af Rejsegarantifonden.



Derfor lægger Rejsegarantifonden, skriver Berlingske, op til skærpede krav for godkendelse af rejsebureaudrift. Branchen står ikke over for en konkursbølge, men der er frygt for yderligere krak de næste måneder.




Kritikken mod fonden går især på, at de økonomiske krav til at stifte og drive rejsebureau er alt for spinkelt, og at fonden ikke selv har taget initiativ til at skærpe kravene.



Rejsegarantifondens formand, Bent Mebus, der betragter sig som administrator af en lovgivning, afviser kritikken: ”Nu skal vi passe meget på med ikke at gå i panik,” siger han.



Bent Mebus erkender, at mange af de 527 godkendte rejsebureauer har det hårdt, men forudser ingen forestående konkursbølge, ”men vi vil se nogle konkurser de næste måneder,” siger han.



SUNNY TOURS UDEN LEDELSE INDEN KRAK




Allerede tirsdag i sidste uge forduftede de ansvarlige ledelser i de to krakkede rejsebureauer, Sunny Tours og Euro-Pas Rejsebureau. Adm. direktør, Bo Kristensen, samt bestyrelsesmedlem Torben Sivertsen, trak sig 27. maj – formanden, Elisabeth Pedersen, havde forladt rejsebutikken fem dage tidligere.



Alligevel fortsatte Sunny Tours og Euro-Pas salget af rejser frem til mandag i denne uge, inden selskabernes økonomiske bagmand, Peter Forchhammer, trak stikket ud i de to rejseselskaber.




”Da selskaberne har annonceret frem til nu, kan man godt sige, at de har bedraget kunderne,” siger Bent Mebus, formand for Rejsegarantifonden, til Jyllands-Posten. Der undersøges nu, om der er foregået noget kriminelt, eller om Rejsegarantifonden kan rejse økonomisk krav mod ejerne eller medlemmerne af bestyrelserne.



MYTRAVEL OG STAR TOUR SAMLER OP




Lone Bach, salgsdirektør i MyTravel: ”Vi har aftalt med Rejsegarantifonden, at vi med umiddelbar virkning kan lægge de penge ud for gæsterne, som de ellers skulle modtage om et par måneder. Når gæsterne køber de nye rejser hos os, udfylder de en formular og giver os originalkvittering og rejsebevis fra Sunny Tours. Så overtager vi sagsbehandlingen.”



Også hos Star Tour stod de svigtede Sunny-kunder i kø. Og også Star Tour tilbyder strandende Sunny-kunder at overtage kravet til Rejsegarantifonden.




”Heldigvis har vi kunnet hjælpe rigtigt mange. Vi sætter bl.a. et ekstrafly ind til Mallorca fra mandag den 16. juni,” siger salgsdirektør Stig Elling, Star Tour. Men ikke alle Sunny Tours-kunder har råd til at skifte rejsearrangør.




”Sunny Tours har solgt til urealistiske lave priser. Sunny Tours’ kunder må betale det en charterferie nu engang koster,” siger Stig Elling.

Skrevet af