Peter Haaber, nummer to fra højre, med repræsentanter fra Deutsche Hospitality, der nu har købt 51 procent af Zleep Hotels. Foto: Deutsche Hospitality.

Dansk hotelkæde solgt til Tyskland

Deutsche Hospitality med blandt andet Steigenberger Hotels har købt 51% af den danske Zleep-kæde, der foreløbig har ti hoteller i Danmark og fire på vej.

Det er første gang at Deutsche Hospitality rykker ind i Skandinavien – det sker med overtagelsen af familieejede danske Zleep Hotels.

Danske Zleep Hotels bliver femte varemærke, brand, hos Deutsche Hospitality, der i forvejen omfatter fire varemærker på navnlig det tyske marked. Udover det mest kendte, Steigenberger Hotels and Resorts, også Maxx by Steigenberger, Jaz in the City og IntercityHotel.

Til STANDBY.dk siger Zleep Hotels grundlægger og administrerende direktør, Peter Haaber: ”Vi havde brug for pengene fra Deutsche Hospitality for at kunne fortsætte vores udvikling; vi har jo kendt hinanden i mange år, men har først talt seriøst de sidste ni måneders tid.”

Peter Haaber tilføjer, at Zleep Hotels også har været i kontakt med andre mulige investorer, men at valget blandt andet faldt på Deutsche Hospitality fordi de ville fortsætte med at bruge det indarbejdede Zleep-navn.

Og på sin hjemmeside skriver Deutsche Hospitality i forbindelse med nyheden: ”Zleep Hotels er det perfekte supplement til vores portefølje af varemærker,” siger Thomas Willms, koncernchef for Deutsche Hospitality og tilføjer:

“Peter Haaber har skabt en bemærkelsesværdig succes med Zleep Hotels… Med sin stærke tilstedeværelse i Skandinavien er Zleep Hotels den ideelle partner for fremtidig vækst hos Deutsche Hospitality.”

Udover sine foreløbig ti hoteller i Danmark – og yderligere fire på vej de kommende år i Hillerød, Lyngby udenfor København, Skejby ved Aarhus samt Ørestad – har Zleep også datterselskabet Core Hospitality. Core driver indtil nu to hoteller i Danmark, og åbner til marts et Moxy-hotel, et samarbejde mellem Marriott og IKEA i København.

Ifølge pressemeddelelsen fra Deutsche Hospitality vil den tyske hotelkæde sammen med Zleep Hotels investere et tocifret millionbeløb i euro i fortsat vækst i Skandinavien. Med tilgangen af Zleep Hotels kommer Deutsche Hospitality op på at have 120 hoteller – samt yderligere 30 på vej.

Trecifret millionbeløb
Ifølge dagbladet Børsen indkasserer Peter Haaber, som i 2003 grundlagde Zleep Hotels, et trecifret millionbeløb for salget af hotelkæden, som i dag består af 10 hoteller i Danmark og et i Sverige.

I en kommentar til Deutsche Hospitalitys overtagelse af Zleep Hotels siger rejsebrancheanalytiker Ole Egholm til STANDBY.dk:

”Zleep Hotels omsatte i deres senest offentliggjorte koncernregnskab for 68,7 millioner kroner og fik et overskud på 2,5 millioner kroner. Zleep ejer vist ingen af deres hotelbygninger, men driver ejendommene på vegne af andre.”

“Hvis beløbet med over 100 millioner kroner virkelig passer, det må vi jo se i regnskaberne, når de kommer, så har Peter Haaber gjort en virkelig god forretning,” siger Ole Egholm, der ikke umiddelbart ville forvente en salgspris over de 50 millioner kroner.

Relaterede artikler:

Endnu en salgschef til Zleep Hotels

Nyt Marriott-hotel i København klar med direktør

Hotelkæde sparer millioner og skaber nye jobs