Antallet af danskere der klager over flyselskaber, viste sidste år en markant stigning i klager over forsinkede fly. Det viser ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har leveret til Gouda og Gjensidige.
2024 blev et år, hvor antallet af danske flyrejsende voksede mærkbart. Samlet blev der i landets 10 lufthavne med regelmæssig passagertrafik registreret næsten 36,1 millioner passagerer. Det var en fremgang på ni procent sammenlignet med passagertallet for 2023.
Det viser passagertallene fra lufthavnene og Trafikstyrelsen. Størst var naturligvis Københavns Lufthavn med 29,8 millioner passagerer – mindst af de 10 danske lufthavne var Odense HCA Lufthavn med blot 7.407 passagerer.
Der er fortsat et stort problem, der påvirker mange danskeres flyrejser årligt, skriver Gouda Rejseforsikring og Gjensidige i en pressemeddelelse.
En opgørelse fra Trafikstyrelsen til Gouda og Gjensidige viser nemlig, at Trafikstyrelsen hver dag i snit håndterer fem klager fra flypassagerer der rejser ud af danske lufthavne, og i 2024 løb det op i samlet set 1.931 klager.
Forsinkede fly giver klager
Hvor andelen af klager over forsinkede fly fra danske lufthavne lå på 35 procent af det samlede antal klager i 2022, så steg det tal til 58 procent sidste år, står der i pressemeddelelsen.
Netop forsinkede fly er noget, der kan give store udfordringer, hvor man risikerer at miste flyforbindelser eller ankommet langt senere til destinationen. Derfor er det naturligt, at det fylder så meget i klagerne, siger Louise Hertzum Andersen, fagchef i Gouda Rejseforsikring.
Hun fortsætter: “Selv mindre forsinkelser kan have store konsekvenser, og derfor er det vigtigt, at man som forbruger undersøger, hvordan man er sikret af flyselskabet, der er ansvarlig for transporten og som et vigtigt supplement til det af sin rejseforsikring.
Ofte handler det ikke alene om at blive kompenseret for at komme sent frem til destinationen, men også om eventuelle ekstraudgifter til at indhente rejseruten, hvis man skulle videre med fly eller anden transport til slutdestinationen. Har man købt en pakkerejse, kan man også være sikret fra rejsebureauets side,” siger fagchefen.
2.000 klager til Trafikstyrelsen – plus klager til flykompensationsfirmaer
Gouda skriver i pressemeddelelsen, at Trafikstyrelsen hvert år modtager omkring 2.000 klager fra flypassagerer, der har oplevet forsinkelser, aflysninger eller er blevet afvist ved boarding.
Men ifølge kontorchef i Trafikstyrelsen, Line Elikofer, kunne antallet sagtens have været højere:
”Rigtig mange af de sager, de private flykompensationsfirmaer håndterer, havner ved domstolene. Det tyder på, at en del flypassagerer stadig ikke ved, at man gratis kan klage direkte til Trafikstyrelsen. Derfor arbejder vi for at tydeliggøre, at man sagtens selv kan stå for klagen, og at det ikke behøver at koste noget, hvis man bare henvender sig til os.”
Delvist EU-støttede Forbruger Europa har på sin danske hjemmeside mere om flypassagerers rettigheder.
Relaterede artikler:
36,1 millioner passagerer i danske lufthavne i 2024

STANDBY.DK Nyt om rejser


