Airbus har leveret fabrikkens A220 nummer 100 – modtager blev Europas største operatør af typen. Flyet blev leveret til AirBaltic med opdateret version af dets flybemaling.
De indtil videre 100 leverede Airbus A220 flyver foreløbig over 300 ruter på fire kontinenter, de har samlet passeret 290.000 flyvetimer og flyver i snit 18 timer og op til 13 ture om dagen, oplyser Airbus i en pressemeddelelse.
Airbus har indtil videre 530 bestillinger fra over 20 kunder verden over på A220, der tidligere var C-serien hos den canadiske flyfabrik Bombardier som Airbus overtog i 2017.
Det estiske flyselskab AirBaltic var søsætningskunde for A220-300 – og den netop leverede A220 nummer 100 med registreringen YL-AAU var selskabets 20. AirBaltic har i alt bestilt 30 A220 – og har option på yderligere 20, oplyser Airbus.
Airbus A220 nummer 100 blev samlet på typens hovedkvarter i canadiske Mirabel udenfor Montreal. A220-300’eren til AirBaltic har 149 passagersæder og den netop leverede model har en opdateret version af selskabets flybemaling. Udover Mirabel samler Airbus også A220 i Mobile i den amerikanske delstat Alabama.
Foreløbig flyver A220 hos Air Tanzania, Delta Air Lines, Egyptair, Korean Air og Swiss. Senere i denne måned bliver Air Canada syvende flyselskab med A220, selskabet har bestilt 45 eksemplarer af A220-300.
Verdens første leverede A220, der dengang var Bombardiers C-serie, blev leveret til Swiss i juni 2016. I november samme år modtog AirBaltic den første version af A220-300 – og med sine ialt 50 bestilte eksemplarer bliver AirBaltic største A220 operatør i Europa.
AirBaltic betjener allerede en lang række europæiske-ruter med netop A220 ligesom selskabet har verdens i dag længste A220-rute – de over seks timer fra den lettiske hovedstad, Riga, til Abu Dhabi i de Forenede Arabiske Emirater, UAE.
Beregnet til 100-150 sæders markedet
Airbus A220 er ifølge Airbus eneste flytype der er designet til markedet for passagerfly med mellem 100 og 150 flysæder. Typen har ifølge Airbus en væsentlig bedre brændstoføkonomi end konkurrerende flytyper og nærmest samme størrelse passagerkabine som sammenlignelige typer med én midtergang, de såkaldte single-aisle fly.
A220 har flymotorfabrikken Pratt & Whitney’s nyeste PW1500G turbofan-motorer. Disse er med til at give et 20 procent mindre brændstofforbrug end sammenlignelige modeller ligesom de forurener og støjer mindre, lyder det fra Airbus.
I maj leverede Airbus i øvrigt passagerjet nummer 12.000, netop en A220-100. Flyet blev leveret fra den Airbus-ejede canadiske Bombardier-fabrik i Mirabel som et symbol på Airbus’ stærke tilstedeværelse i Nordamerika. Air France var tilbage i 1974 søsætningskunde for passagerjets fra Airbus.
Mens Airbus i dag har leveret 12.000 passagerjets er hovedkonkurrenten Boeing mere end 50 procent foran – den amerikanske flyfabrik har foreløbig leveret over 19.500 passagerjets.
Selve AirBaltic har over 70 ruter fra de baltiske lande og ud i primært resten af Europa, fra primært Riga. Den lettiske stat ejer lige over 80 procent af AirBaltic, mens danske Lars Thuesen har de resterende aktier via et af sine selskaber, Aircraft Leasing 1 SIA. AirBaltic har i øjeblikket 40 fly, flest Airbus A220-300, mens også Boeing 737 og Bombardier Q400Next Gen.
Relaterede artikler:
Flyselskab fejrer baltiske landes uafhængighed
Airbus leverer passagerjet nummer 12.000