I disse dage flyver en Airbus A220 fra airBaltic rundt i Stillehavsregionen med besøg i blandt andet Australien og New Zealand.
Flyspotterne i Australien har travlt i disse dage. De har nemlig mulighed for at forevige en Airbus A220-300 fra lettiske airBaltic, der har begivet sig ud på en demonstrationstur til Stillehavsområdet og Asien.
Det er Airbus, der har leaset flyet fra airBaltic, så det vil være muligt at vise det frem til interesserede køber i regionen, og salgsturnéen omfatter ni destinationer i syv lande, inklusive tre stop i Asien på hjemturen mod Europa.
Det er flyet med registreringen YL-AAS, der har fået den særlige opgave at blive vist frem for mulige Airbus-købere i Stillehavsregionen. A220-flyet forlod Riga den 24. oktober med kurs mod Abu Dhabi, hvor der skulle foretages en teknisk mellemlanding. Herefter blev der fløjet via Cairns til første stop i Port Vila i Vanuatu.
Herfra er turen gået videre til Sydney og Brisbane, hvor flyet landede tirsdag. Næste stop er Auckland på New Zealand, inden turen i Stillehavsområdet afsluttes i Noumea i Ny Kaledonien og Port Moresby i Papua Ny Guinea. På vejen tilbage mod Europa bliver der tid til et stop i Phnom Penh i Cambodja samt i Bangalore og New Delhi i Indien.
40.000 flyvninger med A220
Mens YL-AAS er på opgave for Airbus, så fortsætter YL-CSI wetlease-flyvninger for Lufthansa fra München til Lyon og Luxembourg, mens de øvrige 18 A220´ere dækker airBaltics eget trafikprogram fra knudepunktet i Riga International Airport.
Indtil videre har airBaltic haft fire millioner passagerer ombord på A220-flyene, og der er gennemført flere end 40.000 flyvninger og med 100.000 timer i luften.
Demonstrationsflyet fra airBalitc er indrettet med 145 sæder, men kunderne kan vælge en konfiguration på mellem 130 og 160 sæder.
Airbus og airBaltic erklærer samstemmende, at A220´eren er ligeså grøn som motorerne og halen på det lettiske selskabs fly. Det skulle angiveligt i øjeblikket være det grønneste fly i hele verden med en transparent deklaration på flyets miljøpåvirkning i sin livscyklus på 20 procent reduceret CO2-udledning og en reduktion på 50 procent på NOx-gasser.
Samlet er der ved udgangen af september afgivet ordrer på 525 eksemplarer af A220-flyet, hvoraf 90 allerede er leveret og i drift hos blot seks operatører i hele verden. Udover airBaltic er det Air Tanzania, Delta Air Lines, EgyptAir, Korean Air og SWISS.
Relaterede artikler:
AirBaltic bestiller fabriksny flysimulator