Koncernchefen for Airbnb har luftet tanker om at Airbnb kunne oprette eget flyselskab – koncernens finansdirektør mener ikke det er en god ide.
Koncernchef i Airbnb, Brian Chesky, og koncernens finansdirektør, Laurence Tosi, er tilsyneladende uenige om det er en god ide, hvis Airbnb får eget flyselskab.
Ifølge hjemmesiden tnooz.com er argumentet hos koncernchef Brian Chesky for at stable Airbnbs eget flyselskab på benene, at koncernen angiveligt hurtigere og billigere end med eksisterende flyselskaber kan tilbyde sine kunder transport til nogle af de primære destinationer, hvor Airbnb-kunder har booket private boliger til deres ophold.
Brian Chesky henviser blandt andet til mulige fremtidige flyvende rejseformer som supersoniske fly, det vil gøre rejsen hurtigere, eller til formentlig kommende elektricitetsdrevne fly, hvilket han mener, vil gøre rejsen billigere. Han har også fokus på, at fremtiden formentlig vil byde på civile passagerfly med VTOL-teknologi (vertical take off and landing); altså at flyene kan starte og lande lodret. Dermed behøver de for eksempel ikke nødvendigvis lufthavne. Brian Chesky nævner også et andet fremtidsscenarie som flyvende biler.
Modstanden mod koncernchefens luftige ideer kommer blandt andet fra Airbnbs finansdirektør, Laurence Tosi. Og hans argumenter mod tankegangen er mange, skriver tnooz.com – dels er det meget dyrt og investeringstungt at drive luftfart ligesom det kan være svært at tjene penge. Ligeledes, lyder hans modargumenter, vil en eventuel investering i et flyselskab, eller bliver medejer af et, stride mod Airbnbs forretningsfilosofi om kun at agere som udlejer af boliger, frem for at eje boliger – eller for den sags skyld poste penge i et flyselskab.
Medlemsejet flyselskab
På den anden siden kan koncernchef Brian Chesky henvise til det såkaldte Poppi-koncept udviklet af firmaet Teague fra Seattle. Teague er angiveligt langt fremme med tanker indenfor transport- og luftfartsbranchen om at skabe et virtuelt koncept for et flyselskab. Poppi skal ifølge tankerne være et medlemsejet flykoncept, der for eksempel til at begynde med kan lease fly med besætninger.
Airbnb lanceret sidste efterår et nyt program, Trips, der netop har fokus på rejser for brugerne af Airbnb. Airbnb har ifølge egne oplysninger over 100 millioner brugere. ”Men det Airbnb, vi kender i dag, vil stå for en mindre del af koncernens indtægter i fremtiden,” sagde koncernchef Brian Chesky til nyhedsbureauet Reuters. Han tilføjede, at Airbnb arbejder for at blive mere konkurrencedygtige overfor konkurrenter på rejsemarkedet som Expedia, TripAdvisor og Priceline når det blandt andet gælder om at tilbyde kunderne aktiviteter på destinationerne.
Relaterede artikler:
Danske hoteller fastholder pres mod Airbnb
Airbnb gør det muligt at dele regningen op
Nyt partnerskab skal lokke turister til Danmark