Både American Airlines og Hawaiian Airlines lukker tabsgivende ruter til Kina, mens kineserne går den anden vej.
Amerikanere og kinesere er vel ikke just perlevenner i øjeblikket. Dels er der debatten om ændrede toldregler, som allerede har medført en kraftig fordyrelse af mange kinesiske produkter i USA. Dels kan amerikanerne bestemt ikke lide, at deres flyselskaber skal anerkende, at Taiwan er en kinesisk provins, og at det blandt andet bør fremgå af flyplanerne.
Blandt andet derfor opgiver verdens største flyselskab målt i passagerer, American Airlines, tabsgivende ruter mellem Chicago og Shanghai – ruten lukker til oktober. Tilbage i maj meddelte Oneworld-medlemmet, at det også lukker mellem Chicago og Beijing, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Udmeldingen er så konkret, at vicepræsident i American, Vasu Raja, siger på selskabets hjemmeside, at ruterne til Kina har givet ”et skrækkeligt tab”. Og så kommer den sædvanlige: ”Olieprisernes stigning det sidste års tid har været medvirkende til beslutningen.”
American, der dog stadig vil fastholde sine daglige ruter til den kinesiske hovedstad fra såvel Los Angeles som Dallas, vil delvist bruge den frigjorte kapacitet på ruterne til Kina til næste år at åbne nye Europaruter.
Hawaiian Airlines siger direkte, at man lukker ruten fra Hawaii til Beijing (tre ugentlige afgange) på grund af for ringe efterspørgsel. Ruten åbnede i 2014 og stopper helt til oktober.
Kinesiske flyselskaber tilfredse med marked til USA
Anderledes ser det ud fra den kinesiske side. Her stiger efterspørgslen efter både det amerikanske fastland og Hawaii, og priserne holdes konstant under de amerikanske. Kineserne kan gode lide at flyve med deres egne flyselskaber, hvilket amerikanerne også helst vil – og det præger flyenes belægning.
Mens der i år forventes 4,3 millioner kinesiske ankomster til lufthavne i USA, forventes tallet tredoblet i 2024 – og tallet af individuelle rejsende kinesere er stigende fremfor ankomster i grupper, viser analyse fra Boyd Group, ifølge Reuters.
Relaterede artikler:
Flyselskaber retter ind efter kinesiske trusler