Der er netop blevet lanceret en kampagne, der både sigter efter at ændre omverdenens opfattelse af Amsterdam og inspirere festglade turister til at holde ferie et andet sted end i storbyen.
Det vakte opsigt, da Amsterdam i løbet af foråret sidste år ordret bad mandlige britiske turister på mellem 18 og 35 år om at holde sig væk, hvis deres eneste formål med at rejse til den hollandske hovedstad var at indtage stoffer og alkohol samt feste natten lang.
Formålet fra byens side var at få i hvert fald en del af de såkaldte uregerlige turister, der blandt andet tiltrækkes af hovedstadens liberale forhold til hash og det berømte red-light district, til at vælge en anden destination, da Amsterdam i forvejen kæmper med overturisme.
Nu er der netop blevet lanceret en ny kampagne, der delvis har samme sigte til trods for, at den benytter en blødere retorik end forgængeren. Håbet er, at den også kan ændre på byens omdømme som et oplagt sted for fester, polterabender samt byture og trække nye typer af besøgende til.
Fremhæver andre værdier end fest og ballade
Kampagnen har fået navnet ’Renew your View’, som oversat til dansk opfordrer til, at man kigger på Amsterdam med andre øjne end hidtil. Omdrejningspunktet for kampagnen er, at byen er et sted, hvor idéer, initiativer og inspiration har mulighed for at spire.
Ved hjælp af blandt andet en video maler kampagnen et billede af Amsterdam, hvor der er grønne områder og blomster, indbyggerne cykler rundt, man fokuserer på bæredygtighed og hvor der er plads til mennesker med forskellige seksualiteter og hudfarver.
Den nye kampagne løber foreløbigt indtil 2025, mens ’Stay Away’-kampagnen også fortsætter i år. Den sidstnævnte er desuden blevet bredt ud således, at den nu også henvender sig til unge mænd fra andre lande end Storbritannien.
Pandekager, tulipaner eller kokain
Et af de andre elementer i ’Renew your View’ er en hjemmeside, hvor potentielle turister kan svare på spørgsmål i en quiz, der blandt andet skal bidrage til, at besøgende med fest for øje finder en anden destination til deres udskejelser.
Hvis deltagerne eksempelvis svarer, at man ønsker et besøg i red-light district eller en pub crawl på byens beverdinger lyder svaret, at disse aktiviteter er forbudt, ligesom det påpeges, at Amsterdam muligvis ikke er det mest oplagte rejsemål for den givne turist. Det skriver Euronews Travel.
I quizzen adspørges turisterne ligeledes om hvilket berømt hollandsk produkt, som de kunne tænke sig at prøve. Svarmulighederne er stroopwafels, de små pandekager kaldet poffertjes, tulipaner, kokain eller Molly, der er slang for det narkotiske stof ecstasy.
Hvis quizdeltageren vælger en af de to sidste muligheder, bliver personen informeret om, at stofferne både er ulovligt, og at det kan være farligt at eksperimentere med narko, ligesom turister, der køber ulovlige stoffer på gadeplan, risikerer at få udstedt en bøde.
Relaterede artikler:
Amsterdam vil forbyde krydstogtskibe i centrum