Den islandske askesky bragte Europas luftrum ud i en krise af hidtil uset karakter. Heldigvis blev der arbejdet hårdt indenfor turisme- og transportsektoren og sammen med den private sektor lykkedes det at minimere konsekvenserne for de rejsende.
”Vores lufthavne, jernbaner osv. forsøgte at levere effektive svar på situationen til turister, der befandt sig i Spanien, mens store dele af Europas lufttrafik var generet af askeskyen,” siger Joan Mesquida, ministersekretær i Spaniens turistministerium.
Spanske lufthavne virkede som en platform til videre forbindelser mod Europa og har på bedst mulige måde forsøgt at hjemsende det størst mulige antal turister.
Under askeskyen modtog de spanske lufthavne over 600 ekstra flyafgange, mens højhastighedstog og busser oplevede en markant stigning af pladsreservationer.
Et eksempel på den spanske velvilje så man i Madrids Barajas lufthavnen, som på få dage var i stand til at give husly til 6.200 strandede turister, mens over 5.000 blev sendt til deres bestemmelsessteder med bus eller tog. I alt ændrede man reservationerne for 40.000 passagerer.
”Spanien er en af de førende turistdestinationer i verden. Jeg takker nationale og udenlandske turister for deres forståelse og anerkende det arbejde, ansatte i turistsektoren har gjort. Men jeg vil også undskylde til de turister, der har oplevet situationer, hvor vi ikke har levet op til de givne omstændigheder. Det er uundgåeligt, at der vil opstå problemer i forbindelse med sådanne situationer. Gracias amigos,” siger Joan Mesquida.