Avis anklager Cimber Sterling-stewardesser for panik

Kabinepersonalet på et Cimber Sterling-fly fra København til Aalborg svigtede, da motor brød i brand. ”Stewardesserne gik i total panik og evnede hverken at orientere passagererne, hjælpe dem eller evakuere dem efter en motorbrand på et Cimber-indenrigsfly. ”
Det fortæller tre passagerer på flyvning fra København til Aalborg med 47 passagerer, to stewardesser og to piloter 13. september, skrev Politiken søndag.
”Vi hørte intet fra kabinepersonalet. Kabinepersonalet løb op og ned ad midtergangen og signalerede bare angst – mere panik, end der næsten var hos nogen andre,” fortæller ph.d. i arbejdsmiljø, Sussi Handberg, til Politiken og tilføjer: ”Passagererne råbte og skreg.”
Hun sekunderes af Peter Fuglsang Christiansen, chef for Kriminalteknisk Afdeling i Rigspolitiet Nord, som har ansvaret for flyhavari-efterforskning i Nordjylland.
Han ser kun den ene stewardesse, som står i midtergangen og gentager ”vi kan sagtens flyve på én motor,” uden at afhjælpe den stigende panik. Stewardesserne sikrer heller ikke kabinen før nødlandingen eller fortæller, hvordan vi skal forholde os, når vi lander, og når vi skal ud. Vi får ingen information om, at vi skal dukke os eller spænde sikkerhedsselen«, husker Peter Fuglsang Christiansen, som fortæller, at kaptajnen råber ”ud, ud, ud,” efter nødlandingen.
Alligevel går der op til fem minutter, før passagererne kommer ud, siger politichefen, som kalder kabinepersonalets adfærd ”kritisabel.” Han kan se den forreste stewardesse. ”Hun sidder fuldstændig stiv af skræk. Det kan jeg se på hendes ansigtsudtryk og hendes øjne. Hun er fuldstændig paralyseret og handlingslammet. Hun ringer først til cockpittet, da jeg spørger, om hun ikke skal tage affære,” siger it-chefen.
Efter at være blevet forelagt de tre passagerers udlægning af begivenhederne, afviser Cimber deres anklager som subjektivt tolkede oplevelse. Cimber Sterlings flysikkerhedschef, Tom Zøllner, siger til Politiken, at ifølge hans undersøgelse, varetog stewardesserne deres opgaver tilfredsstillende. Ikke desto mindre vil han kontakte passagererne for at høre deres fortælling.
”Der er altid plads til forbedringer, og jeg vil lytte meget nøje til, hvad de har at fortælle. Lige nu indsamler vi informationer,” siger han.
Trafikstyrelsen henviser til den verserende havariefterforskning.
Siden marts 2007 har Cimber haft cirka 35 offentligt kendte nød- og sikkerhedslandinger, viser optælling, Politiken har lavet i aviser og elektroniske kilder.

Skrevet af Redaktionen