British Airways’ koncernchef er vred over lange ventetider ved paskontrollen i London Heathrow. Arkivfoto: London Heathrow.

BA skælder ud på London Heathrow

Den er alt for lange ventetider ved paskontrollen i London Heathrow – passagererne kan stå i kø i timevis, lyder det fra British Airways’ koncernchef.

Ventetiderne ved paskontrollen i London Heathrow er ”meget værre” end i andre store lufthavnshubs verden over. Det skriver spanske Alex Cruz, der står i spidsen for British Airways, i et skarpt læserbrev i avisen The Times, hvor han udtrykker sin frustration – ikke mindst på passagerernes vegne.

Der er forslag om, at når Storbritannien næste år forlader EU, så skal der være spor ved paskontrollen i for eksempel London Heathrow kun for indehavere af britiske pas.

Det britiske indenrigsministerium, der blandt andet er ansvarlig for bemandingen ved paskontrollen i lufthavne, afviser kritikken og siger, at den gennemsnitlige ventetid er indenfor de aftalte tidsrammer. Disse er 25 minutter i snit for passagerer der ankommer fra for eksempel andre EU-lande og 45 minutter for rejsende der ankommer fra destinationer udenfor Europa.

BA’s koncernchef opfordrer den britiske indenrigsminister, Sajid Javid, til omgående handling for at reducere ventetiderne ved paskontrollen. Alex Cruz siger, at ganske vist er den gennemsnitlige ventetid officielt 45 minutter for ankomster uden for Europa, men at to timers ventetid er ved at blive normen.

Ifølge Alex Cruz skete det næsten 8.300 gange sidste år, at den gennemsnitlige ventetid oversteg de 45 minutter – det er allerede sket 6.000 gange i år, ifølge BA’s koncernchef. Ligesom ventetiden for ankomster fra destinationer indenfor Europa ikke holder sig til de lovede cirka 25 minutter, men snarere er en time.

Chef for grænsepoliti er enig
Ifølge BBC siger også chefen for Storbritanniens grænsepoliti, Nick Jariwalla, at han ikke har nok mandskab til at kunne ekspedere de mange ankommende passagerer indenfor de afsatte tidsrammer.

En talsmand for selve London Heathrow siger, at lufthavnen er enig i, at ventetiderne ved paskontrollen er blevet alt for lange.

“Heathrow er Storbritanniens hoveddør og den skal være åben og velkommen – og på samme tid naturligvis sikker. Men det tager for lang tid for passagerer fra lavrisiko-lande at komme gennem paskontrollen, det er uacceptabelt,” siger lufthavnens talsmand og tilføjer: ”Vi opfordrer atter til at lade passagerer fra lavrisiko-lande som USA og Canada bruge de samme spor ved paskontrollen.”

Ifølge det britiske indenrigsministerium kommer 95 procent af passagererne i London Heathrow igennem paskontrollen indenfor de aftalte tidsrammer. ”Men vi forstår frustrationen for de, der skal vente længere,” siger talsmand for ministeriet.

Relaterede artikler:

Flest direkte ruter fra Frankfurt

Skandinavien har verdens mest brugbare pas

Første dage med total paskontrol gik godt

x

Læs Også

Lufthansa fejrer 30 år med kvinder i cockpit

På torsdag er det 30 år siden Lufthansas 2 første kvindelige pilot lettede. I dag er 7 procent af dets 4.000 piloter kvinder – og 15 procent af eleverne på Lufthansas flyskole er kvinder.

Ny lov om flydrift på vej i USA

Kongressen i USA forbereder en lov om bedre plads på flyene og bedre forbrugerbeskyttelse. Der er også krav om en kulegravning af de mange forsinkelser i amerikansk flytrafik.

Turistdirektør håber på flere easyJet-ruter

Direktøren for VisitAarhus glæder sig over de kommende easyJet-ruter til Aarhus – og har forslag til andre ruter der kunne flyves til lufthavnen i Aarhus.

Lufthavn importerer mange passagerer til langruter

Helsinki, Keflavik i Island og Amsterdam er blandt de 10 lufthavne, hvorfra der flyver flest rejsende til Københavns Lufthavn for at skifte til langrutefly.

Dansker chef for Norwegians 6.000 kabineansatte

Tidligere chef for kabinepersonalet hos SAS i Københavns Lufthavn og senest Director Cabin Crew i det norske rekrutteringsselskab OSM Aviation er netop blevet øverste ansvarlige for samtlige Norwegians kabineansatte.

Forbrugerchef skuffet over Icelandair

I forbindelse med 9 timers forsinkelse fra Island til København fik dansk passager ingen information fra flyselskabet om EU-reglerne om kompensation. Men passageren kender reglerne – han er til daglig vicedirektør i Forbrugerrådet.