Bedre service hos lavprisselskaber

Selv om de betaler mindre for billetten hos lavprisselskaber, synes
passagerer alligevel at de får bedre service end hos de øvrige
flyselskaber. Det viser årlig gennemgang af tilfredsundersøgelser fra
Offentlige myndigheder og forbrugerorganisationer. Avisen USA Today har gennemført undersøgelsen siden 2004.

 

Undersøgelsen viser, at lavprisselskaber som JetBlue, Southwest og
Frontier topper i passagerernes tilfredshedsvurderinger. Omvendt placerer passagererne serviceniveauet lavest hos store ruteselskaber som US Airways, United, Delta og American.

 

Analysen viser ifølge USA Today, at flypassagerer irriteres over
flyselskabers ekstra afgifter, at der ikke er nogen mærkbar forskel på,
hvad flybilletten koster og tilfredsheden med flyselskabet, at passagererne værdsætter nye fly. Dem har lavprisselskaberne typisk flere af end de traditionelle flyselskaber, der samtidig slås med højere lønomkostninger.

 

Højere kundetilfredshed kan aflæses på flyselskabernes bundlinje. Fx
noterede US Airways halvering af klagerne i første halvdel af i år
sammenlignet med 2007, hvor selskabet blev sammenlagt med America West. Siden sammenlægningen ankommer nu 30 % flere af selskabets fly til tiden og der har været en  nedgang på 70 % i klager over mistet bagage.

 

Delta Air Lines, verdens største flyselskab målt i passagerer, har ansat
yderligere 1.000 medarbejdere, for at få forbedret sin kundetilfredshed.

 

Undersøgelsen bygger på transportministeriets rapport om klager fra
flypassagerer, Airline Quality Rating-system fra professorer på Wichita
State og Purdue-universiteterne samt analyser fra forbrugerorganisationerne Zagat Survey og J.D. Power.

Skrevet af redaktionen