Berlins nye storlufthavn er for lille

BERIngen ved, hvornår Berlins nye storlufthavn er klar til at blive taget i brug, eller hvad prisen bliver, men allerede nu kan man konstatere, at den er for lille.

Prestigebyggeriet BER i Berlins sydlige udkant har store problemer med dårlig byggekvalitet og dårlig planlægning. Indvielsesdatoen var oprindeligt fastsat til efteråret 2011, men har er blevet udsat fra år til år. Reparationerne af de mange fejl varer flere år og betydelige omkostninger på det byggeri, som allerede har kostet adskillige milliarder.

Der er personale til at betjene de installationer, der er, men nogen indkomst fra ankommende eller afgående fly ser man ikke før – måske – 2016, skriver travelreport.se.

Den nye lufthavn skulle erstatte de nuværende slidte lufthavne Tegel og Schönefeld og BER er konstrueret til at kunne betjene 30 millioner rejsende om året. Men allerede i 2013 betjente storbyens to nuværende lufthavne godt 26 millioner passagerer. Den nye lufthavn er altså lige fra starten for lille, når den engang åbner og at udbygge den med ekstra terminaler, er urimeligt dyrt og politisk umuligt.

Schönefeld ligger lige ved og benyttes fortsat, men skulle nedlægges når storlufthavnen åbnede, men nu undersøges det, om den i fremtiden kan benyttes for eksempel som terminal til lavpristrafikken.