Det norske rederi er parat til, at investere 5,5 milliarder kroner for at få en renere forbrænding og mindre CO2-udslip inden 2021. Seks skibe skal inden da have monteret biobrændstof-anlæg.
Næsten enhver form for befordringsmiddel kommer i denne tid i fokus for at nå frem til en bæredygtig transport. Rederierne ved, hvad det betyder for krydstogtskibene, hvor der internationalt allerede er indsat stopklodser i blandt andet nordiske farvande og Alaska.
Skibene møder restriktioner og krav både i havne og på åbent vand. Konsekvenserne er godt for miljøet, og en foreløbig opgørelse ser ud til at vise, at skibenes CO2-udslip faktisk bliver mindre og mindre. Og de mange store, nye skibe, som det næste par år kommer fra værfterne, er den grove dieselolie allerede erstattet af flydende naturgas.
Nu siger administrerende direktør for norske Hurtigruten, Daniel Skjeldam, ”at rederiet de næste to år vil investere cirka syv milliarder norske kroner i biogasanlæg på seks af sine skibe.”
”Vi vil være det første krydstogtrederi, som helt forlader driften med dieselolie og går over til biogas i den grønneste form, når vi taler bæredygtig energi og miljø,” fastslår han.
Restriktioner til Sankt Petersborg
Det er også god tone i Norge, hvor der arbejdes kraftigt på at renliggøre skibsindustrien. Norge var også en ivrig talsmand for en ren krydstogttrafik langs den norske kyst og ned til Kattegat og Østersøen.
Her må skibene maksimalt kun bruge brændstof med op til 0,1 procent svovlindhold. Kan de ikke klare det, når de for eksempel går fra København til Sankt Petersborg, skal de have installeret et dyrt scrubberanlæg, som renser for røg. Ellers er der ingen adgang. Det er nu blevet en del af den danske regerings klimaudspil med en grønnere Østersø.
Der er langt fra enighed om, hvornår målet skal være nået andre steder i Europa. Den livlige krydstogttrafik i Middelhavet og Adriaterhavet er hidtil undtaget for de samme krav. Det er vigtigt at følge Nordeuropa og Alaska, men det går langsomt. Derfor vælger nogle rederier at sende skibe til Middelhavet for at undgå den kostbare investering.
Nu med flydende naturgas
Andre internationale rederier bruger LNG, flydende naturgas, for at nå målet. Godt en fjerdel af de nye skibe, som kommer fra værfterne i 2019, er indrettet til LNG, som reducerer svovl og NOx-udledning til næsten ingenting.
Generelt ser krydstogtindustrien løbende på, hvordan man bedst kan reducere klimapåvirkningen. Vel vidende, at der er mange års forskel på de ældre og de yngste skibe i drift i dag, når der er tale om fossile brændstoffer eller nyere tiltag.
Hurtigruten sejler alt andet end hurtigt, og skal ind i de små lokale havne og binde lokalsamfundet sammen. Derfor får selskabets ruter også en betragtelig støtte fra det norske statsbudget, blandt andet for at nå en bæredygtig transport året rundt.
Relaterede artikler:
Hurtigruten på vej med sine batteridrevne skibe