Fragt- og passagerfærgen, Hammershus, var en af de færger, som i 2022 havde nok at se til. Trafikken til og fra øen har aldrig været større end sidste år. Foto: Bornholmslinjen | PR

Borhnholmerfærger sætter rekord

Aldrig før har der været så mange passagerer, biler og lastbiler på færgerne til og fra Bornholm. Næsten 90.000 flere passagerer benyttede sig af færgeforbindelsen end i rekordåret 2019.

Færgerne til og fra Bornholm har haft nok at se til i 2022. Aldrig før har så mange passagerer benyttet færgefart til at komme til og fra ferieøen i Østersøen. Det oplyser Molslinjen, som driver tre ruter til og fra Borholm under navnet Bornholmslinjen.

Tal for færgetrafikken i hele 2022, som Molslinjen netop har opgjort, viser, at i alt 1.948.140 passagerer var med frem og tilbage på de tre ruter. Det er næsten 90.000 flere end i det hidtidige rekordår 2019.

573.126 biler var med i 2022 – næsten 40.000 flere end i bilernes hidtidige rekordår i 2021. 47.443 lastvogne tog turen i 2022 – det er næsten 1000 flere lastbiler end i deres rekordår 2021.

”Bornholm er et stærkt brand, som hele vejen gennem corona-perioden har klaret sig flot, og det er meget tilfredsstillende at se, at øen er kommet så stærkt tilbage i det første år efter den store pandemi,” siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Har været udfordret på kapaciteten
I oktober sidste år skrev Standby.dk, at den stigende efterspørgsel på fragt har givet udfordringer for kapaciteten på fragt af varer til og fra Bornholm. Det har betydet forsinkelser på varer i op til flere uger på Bornholm, men det er også noget, turisterne til og fra øen har kunnet mærke. Turister og fragt skal nemlig deles om pladsen på færgerne, fortalte Destination Bornholms direktør, Pernille Kofod Lydolph, dengang til Standby.dk.

”Når der mangler kapacitet, forsøger man at drible rundt og bruge de vogndæk, man har til rådighed på skibene. Noget gods kommer dermed med hurtigfærgen, mens nogle passagerer kommer med Køge-overfarten,” sagde hun dengang.

Forøget kapacitet i 2023
Fra 2023 bliver færgekapaciteten til Bornholm øget væsentligt, og det kommer til at gavne både turister og bornholmere, fortæller Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

”Med Express 5 som hovedfærge det meste af næste år vil der være kapacitet til at udvikle trafikken yderligere til gavn for turismen og alle de tilknyttede erhverv – og selvfølgelig også for de bornholmere, som bare gerne vil billigt frem og tilbage,” siger Jesper Skovgaard.

Næsten monopol på danske færgeruter
Molslinjen sejler nærmest alle store og større danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Molslinjen sejler fra marts til oktober også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Hertil kommer det svenske færgeselskab ForSea (Helsingør-Helsingborg), der forventes inkluderet efter godkendelse fra konkurrencemyndighederne i første kvartal af 2023.

Molslinjen står også bag fjernbusserne fra Kombardo Expressen.

 

Relaterede artikler:

Fyldte fragtfærger rammer Bornholms turisme

Ny Bornholmerfærge giver 527.100 passagerpladser

Molslinjen bliver endnu større: Køber ForSea