Brandfarlige Dreamliners grounded verden over

US Federal Aviation Administration har pålagt amerikanske flyselskaber at tage Boeings 787ere ud af drift på grund af gentagne fejl i flyets batterier.

FAA kræver, at flyselskaberne skal kunne dokumentere lithium-ion batteriernes sikkerhed, før de igen får flyvetilladelse.

Boeing 787 står for revolutionerende design og bygning, men projektet har været plaget af løbsk økonomi og årelang forsinkelse. Der tales om, at travlheden med at gøre flyet klar så hurtigt som muligt, er medvirkende til de fejl, der er konstateret fornylig, men det afvises af Boeing.

Brugen af ny batteri-teknologi er et af flere omkostningsbesparende tiltag i det nye fly. Lithium-ion batterier kan bryde i brand, hvis de overlades, og ilden er vanskelig at slukke, da kemikalierne producerer ilt.

Japan Airlines og All Nippon Airways har også grounded deres flåder af Boeing 787 efter et af de japanskejede fly måtte nødlande med batteriproblemer. De to japanske flyselskaber driver godt halvdelen af de i alt 50 leverede Dreamliners.

Torsdag morgen besluttede de europæiske luftfartsmyndigheder at følge eksemplerne fra Japan og USA og tage Dreamlinerne ud af drift. Polske LOT gennemfører dog sin premiereflyvning mellem Warszawa og Chicago. Også Qatar og de indiske myndigheder har grounded Boeing 787-flyene.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.