British Airways annullerer 2.000 billige billetter

Over 2.000 passagerer hos det britiske flyselskab har fået deres billetter aflyst fordi billetprisen var for lav, beretter flere rejseagenter over for BBC.

British Airways undskylder problemerne med billetter til Tel Aviv og Dubai, men ønsker ikke at oplyse, hvor mange passagerer, der er blevet berørt af fejlen.

Ifølge rejseagent Ali Shah var den normale pris for de berørte billetter godt 200 pund, men blev udbudt til ét pund plus lufthavnsskatter i perioden 11.-12. juni.

Han mener, at omkring 2.000 af hans kunder er blevet berørt af billet-problemet: ”Det er meget groft over for kunderne, som har booket billetterne i god tro og naturligvis regnede med, at få dem godkendt. Men jeg forstår også British Airways problem. Der er jo tale om en menneskelig fejl”.

Ifølge Ali Shah er alle berørte kunder blevet kontaktet af British Airways, som vil refundere det samlede billetbeløb inklusiv afgifter og som et plaster på såret give kunderne vouchers til en værdi af 100 pund.

En af de uheldige kunder, Esther Vadia, havde booket seks billetter for familien til Tel Aviv for 167 pund pr. stk. og siden en billet senere på året til sin søn for 195 pund. De er nu alle blevet aflyst.

Selv med det refunderede beløb kan hun ikke betale for de syv billetter og skal stadig betale kreditkort-gebyr for købet. Hertil kommer, at hun mister omkring 1.000 pund for de hotelværelser, hun bookede i forbindelse med rejsen.

Ikke åbenlyst for billige
Ifølge BBCs finansreporter Brian Milligan afhænger flyselskabets ret til at aflyse handlerne af, om prisen var åbenlyst sat for lavt ved en fejl.

Men problemet for British Airways i denne situation er, at der udbydes flyrejser fra London til Tel Aviv på nettet til 215 pund, hvorfor den samlede udgift til BA-billetterne på 195 pund ikke kan anses for at være åbenlyst fejlagtige.

Heller ikke James Daley, der er direktør for ’Fairer Finance’, mener, at British Airways er på rette spor med sine aflysninger. ”Jeg kan ikke se, hvorledes BA kan slippe ud af problemet med at anerkende billetterne. Det er jo deres fejl, Men det koster nok en retssag af få det afgjort”.

Fra British Airways lyder det: ”Fejl som denne er yderst sjældne og hvis de dukker op er der under loven om kontrakter ingen forpligtende kontrakt mellem parterne. Vi har undskyldt til kunderne og desuden givet dem goodwill-vouchers”.

 

Relaterede artikler:

‘British Airways for alle’, lover CEO

IT-nedbrud dyrt for British Airways

Flyselskab godkender 20 år gammel billet