Rejsebureauer uenige om millionbesparelser

Danmarks største erhvervsrejsebureau, VIA Travel, tilbyder sine erhvervsrejsekunder en ny, samlet løsning, der integrerer virksomhedernes rejseplanlægning, booking og afregning i ét webbaseret system.



Det vil ifølge VIA Travel spare virksomhederne for millioner af kroner til administration, eftersom det nye system integrerer alle erhvervsrejsens faser – fra booking til bogføring – og næsten automatisk sender kunden et færdigt rejseregnskab.



Ifølge VIA Travel kan nye intelligente IT-systemer lette kunderne for 25-50% af udgifterne til rejseadministration.



Carsten Kølbek, development manager i VIA Travel, siger til Børsen, at VIA Travels nye system integrerer booking af rejsen, automatisk dag til dag-registrering af kreditkortkøb, godkendelse af rejseudgifterne ved hjemkomst og online-videreforsendelse til chefen og virksomhedens økonomisystem – samt evt. til Told og Skat i forbindelse med diæter og kilometerpenge.

Kun kontantkøb skal fortsat tastes manuelt.



Ifølge Carsten Kølbek kommer prisen for det nye samlede produkt an på en række faktorer. For en virksomhed med et par hundrede rejsende, der hver er af sted tre gange på et år, er prisen ca. 200.000-300.000 kr. for selve implementeringen plus 20-30.000 kr. om året efterfølgende.



Det mener VIA Travel ikke er dyrt, når der sammenlignes med besparelserne.

”Ifølge virksomhederne selv er tilbagebetalingstiden en-to år,” siger Carsten Kølbek. Foreløbig har fire virksomheder implementeret systemet, men det tal forventes i løbet af et par år at nå op på 50-100.



En af VIA Travels konkurrenter, BTI Nordic, har ikke tilsvarende planer.

BTI’s landechef, Per Markussen, siger til Børsen, at BTI Nordic har overvejet en samlet løsning, men nåede frem til, at de eksisterende booking- og afregningssystemer er lige så gode – og samtidig billigere for kunderne.



”Det bliver meget svært at udskifte sin rejseleverandør, hvis man først har investeret 200.000 kr. i. rejseleverandørens bookingsystem,” siger Per Marcussen.



Martin Juncher, produktmanager i VIA Travel, afviser, at det skulle være et problem.

”Jeg vil ikke kalde det afhængighed, men at man udvikler et tættere samarbejde. Det svarer til forholdet til en forretningsmæssig partner. Hvis man vil have en bæredygtig løsning for sin virksomhed, er man nødt til at foretage nogle valg,” siger han.



Ifølge Per Markussen eksisterer der allerede en række softwareløsninger – fra f.eks. hos Diners og Eurocard – som kan fungere i dataudveksling med rejseleverandøren og kundens eksisterende økonomisystem.

Skrevet af