Cimber Sterling vil af med sine seks B737’ere og kun være et nordeuropæisk, regionalt flyselskab. Det betyder nu massiv massefyring i flyselskabet – ca. 200 af de 890 ansatte fyres, oplyser Cimber.
B737’erne forsvinder fra Cimbers flåde med udgangen af dette års sommerprogram, der varer til sidst i oktober.
Fremover bliver Cimber Sterlings kerneforretning indenrigstrafik i Danmark og Sverige samt regional trafik – til en start til og fra Skandinavien og på længere sigt i hele Nordeuropa. Vores ambition er at blive Nordens førende regionale luftfartsselskab, der alene og sammen med andre sikrer kunderne en sammenhængende nordisk infrastruktur i luften, hedder det i meddelelse fra Cimber Sterling.
”Vi forenkler forretning ved blandt andet at strømline flyflåden og går, som omtalt i selskabsmeddelelse nr. 39 – 2011/12, fra i dag at have tre flytyper i Cimber Sterling til i fremtiden kun at have to flytyper. Vi har påbegyndt udfasningen af Boeing-flyene, der forventes gennemført i løbet af det næste halve års tid,” står der videre.
Cimber Sterling tilføjer: Vi står derfor over for at gennemføre en reduktion i antallet af medarbejdere på ca. 200 af de i alt ca. 890 medarbejdere i Cimber Sterling i perioden frem til udgangen af oktober i år. Der er indledt forhandlinger med de berørte medarbejderorganisationer via samarbejdsudvalget.
Cimber Sterling udfaser i år sine seks Boeing 737’ere og vil udelukkende være regionalt flyselskab. Skulle B737 have været succes i selskabet havde det krævet dobbelt så mange fly.
”Nu flyver Cimber Sterling det planlagte sommerprogram for vores B737’ere, herefter afleveres flyene med udgangen af oktober og vi vil kun have ATR- og CRJ-fly. Vi vil fremadrettet kigge på nye ruter til disse to typer, men vil ikke forhaste os, for det er ikke billigt at åbne nye ruter.”
Det sagde Cimber Sterlings nyudnævnte driftsdirektør, flykaptajn Jørgen Nielsen for nylig til takeoff.dk
Jørgen Nielsen er søn af Cimber Airs grundlægger, Ingolf Nielsen.
Cimber Sterling arbejdede tidligere i år med planer om, at det danske flyselskab Jet Time skulle overtage fire af dets B737-700’ere og gennemføre Cimbers planlagte B737’ere flyvninger i sommersæsonen. Planen blev dog opgivet.
”Den plan var alt for langhåret, det ville blive for besværligt, at Jet Time skulle operere vores B737-flyvninger,” sagde Jørgen Nielsen.
Han afviser, at det var en fejl, at Cimber Air efter Sterlings krak i oktober 2008 overtog seks af Sterlings B737’ere.
”Fejlen var, at vi ikke kom op på de ca. 13 B737’ere, der havde været nødvendige for at få et godt B737-program. Men dette blev nærmest umuliggjort, da også Norwegian og KLM’s lavprisselskab, Transavia, rykkede ind på det danske marked efter Sterlings konkurs. Dermed var der alt for megen B737-kapacitet på det danske marked, for selve Sterlings B737-ruter på det danske marked var lønsomme,” lød det fra Jørgen Nielsen.
Som ny driftsdirektør er han nu i gang med at ”rydde op, hver dag bringer nye udfordringer.” Fokus er på nye regionale ruter i samarbejde med det svenske flyselskab Skyways, der også ejes af den ukrainske milliardær, Igor Kolomoiskij
Med B737 ude af Cimber Sterlings flåde, vil selskabet have ni ATR turboprop-fly samt syv CRJ-jets, fire af CRJ’erne flyver for SAS.