København efterlyser atter multiarena

Den største publikums- og pengemagnet er musicalen Mama Mia i Stockholm, som i forårssæsonen havde 205.000 tilskuere og en omsætning på ca. 300 mio. kr.



Størst i Danmark var U2-Koncerten i juli 2005 med 49.000 betalende i Parken – halvdelen turister og en omsætning på 67 mio. kr.



Kultur- og sportsbegivenheder giver vækst til beskæftigelse, turismeindtægter, skatter og afgifter. En ny fællesnordisk analyse af 19 internationale begivenheder i Norden i 2005 viser, at de til sammen har skabt 1.300 nye fuldtidsjob og omsat for 1,3 mia. kroner.



København var vært for fire af begivenhederne: U2-koncerten i Parken omsatte for 67 mio. kr., venskabskampen i fodbold mellem Danmark og England 62 mio. kr., speedway i Parken 29 mio. kroner. Og det er kun den specifikke turismeomsætning genereret af turister, der udelukkende var i byen pga. begivenheden. Publikum med bopæl i Hovedstadsregionen og turister, der alligevel var i byen, er ikke en del af regnestykket.



”Sådanne enkeltstående begivenheder kan give store turismeindtægter. Det viser igen, hvor vigtigt, det er, at vi får store internationale kultur- og sportsbegivenheder til København – men det kræver en multiarena,” siger Peter Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen, initiativtager til analyseprojektet.



Netop den manglende multiarena er et problem for Københavns evne om at tiltrække internationale begivenheder til koncerter, shows og indendørssport.



Rapporten: In Search of the Experience Economy kan ses på hjemmesiden: nordicinnovation.net



Analysen blev gennemført i samarbejde med turismeorganisationer i Gøteborg, Helsinki, Malmø, Oslo, Reykjavik og Stockholm og var medfinansieret af Nordisk InnovationsCenter under Nordisk Ministerråd.

Skrevet af