Selve Bel Air lettede første gang i 1994 – siden 2007 har Susanne Hessellund været eneejer af og administrerende direktør for det danske helikopterselskab. Arkivfoto.

Dansk helikopterfirma lander ny kontrakt i udlandet

Danske Bel Air, der håber på igen at få overskud i næste regnskabsår, har fået vigtig kontrakt med flyvninger ved Sortehavet.

Helikopterfirmaet Bel Air med hjemmebase i Esbjerg Lufthavn har netop fået en stor opgave, hvor selskabet et halvt år udstationerer en af sine fem helikoptere med piloter og teknikere ved den russiske og tyrkiske del af Sortehavet. Herfra skal Bel Air for et hollandsk selskab flyve ansatte der arbejder med en rørledning på tværs af Sortehavet.

”Den nye kontrakt hjælper os rigtig meget,” siger ejer af og administrerende direktør for Bel Air, Susanne Hessellund, til STANDBY.dk – kontrakten ved Sortehavet skal klares af en af Bel Airs to AgustaWestland AW189 med plads til 16 passagerer og to piloter.

Det danske helikopterselskab har i forvejen en anden hollandsk kontrakt med det danske firma, Swire Blue Ocean, der installerer havvindmøller udfor den hollandske kyst. Bel Air åbnede i juli sidste år base i Den Helder i Holland, hvor hovedkunden til at starte med var olieselskabet Wintershall og efterfølgende også Swire Blue Ocean.

Økonomisk modvind
Bel Air har brug for alle de kunder, det kan tiltrække. Det danske helikopterfirma kom i økonomisk modvind sidste år, hvor det mistede to meget store kontrakter på flyvninger i Nordsøen for olieselskaberne DONG/Hess og Maersk Oil. Kontrakterne landede i stedet hos det konkurrerende helikopterfirma NHV Denmark, det tidligere Dancopter.

Bel Air har stadig flyvninger for olieindustrien i Nordsøen, men ikke så mange timer, som selskabet kunne ønske. Der flyves blandt andet for den franske gigant olieselskabet Total, der sidste år købte Maersk Oil. Total skal i gang med at genopbygge og renovere det store Tyra-felt i Nordsøen, der har hovedparten af Danmarks reserver af naturgas. Her har Bel Air budt på flere opgaver med flyvninger til og fra Tyra Future-projektet.

Sidste år fik Bel Air et underskud på 15 millioner kroner mod et overskud på 33 millioner kroner i 2016. Nedgangen betød, at Bel Air måtte sige farvel til cirka hver tredje medarbejder, så der i dag er omkring 50, over halvdelen er piloter og mekanikere. Som led i den økonomiske redningsplan for Bel Air er samtlige medarbejdere gået ned i enten løn, op til ti procent, eller ned i arbejdstid og løn.

Susanne Hessellund, der selv er gået over 20 procent ned i løn, forventer atter overskud hos Bel Air i regnskabsåret for 2019.

Danske Bel Air har fem helikoptere, to AgustaWestland AW189 med plads til 16 passagerer og to piloter, samt tre AW139 der kan rumme 12 passagerer og to piloter. Foto: Bel Air.

Et del af Bel Airs nye strategi er ikke mere at være afhængig af få store kunder. ”Vi skal have et mere fast fundament og jeg tror vi kommer stærkere ud af den krise, vi er på vej igennem,” siger Susanne Hessellund, der selv er blandt piloterne på Bel Airs fem helikoptere.
Det er to AgustaWestland AW189 med plads til 16 passagerer og to piloter samt tre mindre AW139 til 12 passagerer og to piloter.

Nej til købstilbud
”Vi har fået købshenvendelser, men jeg vil gerne bevare vores nuværende hold og se, at vi atter kommer til at vokse – så købshenvendelserne er ikke noget, vi er gået videre med. Vi er godt på vej til atter at blive stærke – og medarbejderne i Bel Air har været fantastiske til at stille op for firmaet,” siger Susanne Hessellund.

Kampen om helikopterflyvninger til navnlig off-shore opgaver er hård. Det presser priserne og giver økonomiske udfordringer – også fordi, antyder Susanne Hessellund, at nogle konkurrerende helikopterfirmaer sælger til under kostprisen.

Udover de nye kontrakter med de hollandske firmaer, er Bel Air ved at udvikle et andet forretningsben med vedligehold af helikoptere fra andre firmaer, der ligesom Bel Air opererer AgustaWestland-helikoptere.

”Vi håber samtidig på flere andre kontrakter om flyvninger så vi atter kan udvikle os, men i øjeblikket er det virkelig en balancegang,” siger Susanne Hessellund, der tidligere på måneden rundede de 50 år. Hun er i øvrigt ikke i familie med den nye administrerende direktør i Billund Lufthavn, Jan Hessellund.

Relaterede artikler:

Rejsebranchens topkvinder i fint selskab

Piloter i strid med fagforening

Højt at flyve med Ellehammer-pris