SOS International hjalp i uge 26 til 32 sidste år 3.074 nødstedte danske bilister i Tyskland. Foto: SOS International.

Danskere bruger mest bilhjælp i Tyskland

De tyske motorveje er stor udfordring for mange danske familier, viser ny statistik fra SOS International – der også tager et opgør med et par gamle bilferie-myter.

Bilturen gennem Tyskland er lang, varm og præget af stress, vejarbejder og kilometerlange køer – navnlig på den tætpakkede A7-strækning. Det er også i Tyskland, at flest danske bilister oplever nedbrud på bilen.
Det er meldingen fra alarmcentralen SOS International, der hvert år assisterer over 8.000 danske bilister med nedbrud i udlandet – heraf cirka 3.000 i sommerferieugerne – via den såkaldte Rødt Kort-ordning.

Ifølge SOS International tegnede Tyskland sig sidste sommer for 37 procent af alle alarmcentralens assistancer i Europa, fulgt af Italien med 11 procent, Frankrig ni, Sverige syv og Østrig næsten seks procent. Pressemeddelelsen fra SOS oplyser ikke, om tallene forholdsmæssigt cirka passer til hvor mange danske bilister, der kører gennem disse lande.

Men SOS International anslår, at tendensen bliver med stor sandsynlighed den samme igen i år i perioden med ugerne 26-32.

SOS Internationals Rødt Kort-app er i år udviklet med blandt andet overblik over landespecifikke færdselsregler, lovpligtige mærkater, pakkeguide, rutevejledning og mulighed for live trafikmeddelelser.

Bil og bilister ikke klar til mange timers kørsel
“Det er det samme billede hvert år: Tyskland er virkelig smertens vej for kør-selv-folket. Det skyldes selvfølgelig, at det er et transitland, mange danskere skal igennem på vej sydpå,” siger Anette Bjørn Juncher, vagtcentralchef for Rødt Kort-ordningen hos SOS International, og tilføjer:
”Men det skyldes også, at hverken vi selv som bilister eller bilen er forberedt til de mange timers uafbrudt kørsel.”

Et kig på myter
Statistikken fra SOS International kigger også på nogle af de myter, der har eksisteret næsten lige så længe, som danskerne er taget på kør-selv-ferie:

Myte 1: Kassel bakker tager livet af bilen

De berygtede Kassel bakker i Tyskland aflivede mange af fortidens slidte familiebiler. Men for bilerne i dag er det ikke længere den største udfordring, konstaterer SOS International.

“Alle vores nedbrud registreres geografisk, og her viser statistikken, at assistancerne fordeler sig jævnt gennem Tyskland. Det er de mange timers kørsel med fuld oppakning, fuld blæs på aircondition og opladning af børnenes iPad, der gør, at bilens system presses til det yderste,” siger Anette Bjørn Juncher.

Myte 2: Færdselsuheld skyld i flest assistancer

Tværtimod, siger SOS. Færdselsuheld gør sig kun gældende for omkring ti procent af alle SOS’ assistancer. Mekaniske fejl topper med 54 procent, fulgt af punktering og flade batterier.
SOS der anbefaler et rigtigt mekanikertjek inden ferieafgang.

Relaterede artikler:

Danske bilers dæk er for ringe

Masser af tal om danskernes ferierejser

Rejsebureau køreklar med nyt feriekoncept

 

x

Læs Også

Nu skal turisterne hjælpe Caribien

Orkanen Irma med efterfølgende storme i september sidste år var hård ved de caribiske øer. Nu stiger både moms og turistafgifter. I første omgang på Bahamas og Barbados. Snart begynder årets orkansæson.

Ny tyrkisk turistminister ejer flyselskab og hoteller

Tyrkiet har fået ny regering – den nye turistminister er blandt andet medejer af flyselskabet Atlas Global ligesom han har interesser i hoteller og rejsebureauer.

Store bøder til topløse i Palma de Mallorca

”Det lyder som ren lokalpolitik, jeg har aldrig hørt klager om dette,” siger dansk rejsebureaudirektør efter Palma de Mallorca, hovedbyen på den spanske ferieø, er på vej med forbud mod topløse turister udenfor strandene.

Israel mangler flere hoteller

Turistboom til Israel siden 2015 har skabt hotelmangel, alene i Tel Aviv er der brug for 5.000 flere værelser, foreløbig hjælper Airbnb til. – Norwegian lavpristilbud fra København i august.

Store forskelle i europæisk turistvækst

Danmark er nummer 5 fra bunden blandt de 33 europæiske lande, der har rapporteret foreløbige tal for turismevækst i op til årets fem første måneder. Listen fra European Travel Commission toppes af Tyrkiet.

Stor forskel på færdselsbøder i Europa

Det kan koste bilister over 21.000 kroner at køre mere end 50 kilometer for hurtigt i Storbritannien, viser FDM-oversigt over bødetakster i 21 europæiske lande.