De vil noget med et turistbureau

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Man kan godt tillade sig at skamrose et turistbureau, som ikke lukker sig ude fra øjenkontakt med sit publikum. Dem er der ikke mange tilbage af. Men vi har fortsat en 50-års jubilar.

Af Ejvind Olesen 

Et turistbureau skal inspirere, skabe forventninger, give oplysninger og dreje kunderne i den rigtige retning, når de træffer deres valg.

Som hhv. formand og næstformand i mange år i det daværende Danske Rejseskribenter (Nu Danske Rejsejournalister) har jeg været stærkt medvirkende til, at i hvert fald tre turistbureauer i Danmark fik prisen for at være i nærkontakt med deres kunder og publikum. For virkeligt at mene noget med tilværelsen, og i de senere år ikke bare trække sig væk, lukke døren, lave et callcenter og standardsvarret:” Find os på nettet.”

Desværre har udviklingen vist, at vi nærmest har givet dem et dødskys. I hvert fald i forhold til det de fik prisen for.

Det første var Det Britiske Turistkontor (BTA) med en fremragende service, store lokaler i centrum af København og professionel betjening i gadeniveau. Nu er der en enkelt ansat tilbage, oppe på en eller anden etage.

Dernæst forsøgte vi ihærdigt at redde Det Italienske Turistkontor fra lukning – med en særpris til en turistchef, som tak for at bide sig fast hos et dansk publikum. I dag er kontoret lukket og flyttet til Stockholm, som om det skulle være bedre.

Derefter fulgte så Tysklands Turistkontor, som fornylig flyttede væk fra publikums direkte betjening bl.a. med den begrundelse, at der var for få besøg i løbet af en dag. Vi hyldede dem, fordi de netop gjorde det modsatte dengang.

Også Grækenland holdt vi et vågent øje med. Turistministeren sagde i et interview med mig, at nu skulle de til at være rigtigt aktive i København. Hvorefter krisen kom, og i dag er bureauet i Stockholm. Hvorfor, har jeg aldrig forstået.

Tilbage er imidlertid det klart førende bureau med adgang for offentligheden, nemlig Spaniens Turistkontor, som i dag fejrer 50 år i Danmark på rejseudstillingen i Øksnehallen.

De har fortsat åbent hus i København fra kl. 9 til 16 hver dag. Der er ud over turistchefen, fem fastansatte og en praktikant på udstationering fra Madrid. De har ikke så mange daglige besøg som før i tiden, men mange telefonkontakter følges op med personlig kontakt i bureauetaet. Og Spanien er altså et stort rejseland for danskere. Det klares ikke bare med en flybillet.

Det er ingen hemmelighed, at Det Spanske Turistministerium i en trængt tid, også har diskuteret nedskæringer af bureauer rundt om i verden, men indtil nu er det lykkedes at holde stand. Dels fordi danskerne i løbet af de 50 år ikke har svigtet Spanien som ferieland, dels fordi lokalområderne lægger stor vægt på den danske kontakt.
Nej, jeg skal nok lade være at foreslå det spanske bureau til en eller anden pris. Så ender det bare med, at de lukker – eller flytter til Sverige.

I stedet er der grund til at sige til lykke – på vegne af det danske folk.

God weekend.