WEEKENDKLUMME: Drengedrømmen fortoner sig. Hvad var Dean Martin i filmen ’Airport’ uden kasket? Skal vi nu se piloterne i fine uniformer rundt i alverdens lufthavne med tophuer, eller endnu værre alpehuer som Meyer i Huset på Christianshavn.
Af Ejvind Olesen
Denne uges weekendemne kan næste kun indledes med Victor Borges gamle vittighed, når han legede med det danske sprog: ’Ha’ det godt- men kasket er bedre’.
Jeg var nærmest målløs, da jeg i denne uge her på sitet læste, at KLM har valgt at pensionere piloternes kasketter, som en del af uniformen. ”For”, som det hedder, ”at give medarbejderne et mere tidssvarende udseende.” Vi valgte dog ikke at sende den ud som Breaking News.
Men jeg mærkede smerten i artiklen skrevet af min kollega Danny Longhi Andreasen. Han er nemlig ud over at være journalist også pilot og tilhører den nye unge generation. Hvor stort et savn, han mener tabet af kasketten er, skal jeg ikke kunne sige. Men han så nu lidt knust ud ved tanken.
Jeg ved heller ikke, om han mener, der skal koges mere suppe på den historie, men jeg gentog mit valgsprog: ’Hvad skal vi med de store problemer, så længe vi har nok af de små?’.
Doner kasketten til velgørenhed
Men tilbage til hollandske KLM, hvis piloter, såvel kvindelige som mandlige, fra januar har droppet kasketterne. Storladent vil de få lov til at beholde hovedbeklædningen på hylden derhjemme, eller de kan donere dem til et velgørenhedsselskab, fremgår det af pressemeddelelsen. Tænk, det stod der virkelig.
Magien ved pilot- og ikke mindst kaptajnsjobbet har lidt et knæk! I hvert fald hvis det breder sig, hvad det indtil videre ikke har gjort. Hverken hos Lufthansa, SAS eller British Airways.
Tænk på filmen ’Airport’ med Dean Martin i kaptajnssædet på en DC 8 på vej til Rom. Eller på Leonardo Di Caprio i filmen ’Catch me if You can’ med en stribe stewardesser efter sig gennem terminalen. Alle i PanAm uniformer. Han som kaptajn med kasketten, som han altid havde drømt om. Rent fup, men det skal man have læst bogen eller set filmen for at forstå.
Bogens forfatter Frank Abagnale skrev om sit eget liv (bogen er betydeligt bedre end filmen). Jeg mødte ham til en konference i Bangkok, hvor han fortalte om drengedrømmen og bedragerierne i et spændende foredrag.
Kasket Karl i tegneserie
I dag er han højt skattet sikkerhedsrådgiver i amerikanske pengeinstitutter. Han startede som 15 årig med at snyde sig til en pilotuniform, ’absolut med kasket’ som han sagde. Den grejede han i PanAm’s depot i New York.
Lige siden 1800 tallet har kasketten været en del af påklædningen rundt om i verden. Vel at mærke en kasket i utallige udformninger. Tænk bare på den engelske tegneserie, Kasket Karl, som i mange år kørte i BT.
Efterhånden i en bestemt udgave, som markerede, at man var noget ved musikken. Og lad os bare indrømme det: En lettere vej til pigernes hjerte. For en ordens skyld skal lige bemærkes, at John Wayne som cowboy bar bowlerhat.
Pigerne faldt for kasketten
Fra min soldatertid i Aarhus husker jeg, at pigerne dengang (1956) i Smilets By, helst ikke måtte ses sammen med en soldat i uniform. Ikke engang dem, der var forlovet med èn. Der var dog undtagelser, hvis du først fik kasket (som sergent, løjtnant osv.) var det acceptabelt.
Hvad skal de mandlige og kvindelige piloter i KLM dog gøre i fremtiden? Lige for en ordens skyld synes jeg, at en pilotkasket klæder en mand bedre end en kvinde, men til gengæld har pigerne det nu lettere. De kan bedre finde en smart hovedbeklædning.
Hvad skal en kaptajn nu bære? En tophue, en alpehue eller hvad? Noget af auraen forsvinder. Men bare det ikke breder sig, så lever vi med det.
Som en kvindelig ansat i KLM sagde til mig, da jeg forberedte denne klumme: ”Det er mig så uendelig ligegyldigt, bare de er gode piloter”.
God weekend.