Repræsentanter for værterne, Air France KLM og Delta, Hotel Guldsmeden og VisitCalifornia, ved sammenkomsten torsdag i København for at markere genåbningen af Deltas sæsonrute mellem New York og København. Foto: Preben Pathuel.

Delta gør klar til sæsonrute til København

Fredag i næste uge genoptager Skyteam-medlemmet sin sæsonbetjening af New York JFK og Københavns Lufthavn med en daglig flyvning.

Delta Air Lines er fortsat eneste flyselskab fra USA der viser interesse for Københavns Lufthavn – om end kortvarigt. I år bliver det også en sæsonrute fløjet dagligt fra fredag den 25. maj frem til udgangen af august.

Skyteam-medlemmet indsætter en Boeing B767-300 på ruten mellem JFK-lufthavnen ved New York og København – afhængig af typen bliver der plads til mellem 260 og 280 passagerer fordelt på business class, premium economy og economy.

”Der er desværre ingen signaler fra Delta om at de vil gøre ruten mellem JFK og København helårlig eller sæsonen længere. Deltas netværksplanlægning bruger selskabets fly hvor det er mest effektivt, også i form af indtjening,” sagde Jan Feenstra, salgschef for Delta i Holland og Nordeuropa torsdag til STANDBY.dk

Udtalelsen faldt i forbindelse med at Delta sammen med Skyteam-partnerne Air France og KLM torsdag havde indbudt rejsebureauer og firmakunder til den årlige sammenkomst for at markere genåbningen af JFK-ruten til København. Arrangementet havde samlet cirka 130 deltagere og blev også traditionen tro holdt på Axel Hotel Guldsmeden i København.

Ifølge Deltas salgschef for blandt andet Danmark, Jan Feenstra, er omkring 75 procent af passagererne på Deltas sæsonrute fra JFK til København nordamerikanere, der typisk skal sejle krydstogt med start i Københavns Havn. Resten er primært danskere og skandinaver der skal til New York eller videre med Deltas store rutenet fra JFK ud i USA.

Deltas flyvninger mellem København og New York er en del af partnerskabet med Air France og KLM. Dette samarbejde står foran en udvidelse med en atlantisk joint venture med også Virgin Atlantic; Delta Air Lines ejer 49 procent af det britiske flyselskab, mens Air France KLM har andre 31 procent. De resterende 20 procent ejes af Virgin Atlantic, der kun flyver langruter – blandt andet til USA.

Air Canada hele året til Københavns Lufthavn
Mens Delta Air Lines er eneste flyselskab fra USA til at betjene Københavns Lufthavn – med sin sæsonrute – flyver de nordamerikanske naboer fra Air Canada hele året mellem Toronto og København; ruten til København er Star Alliance-medlemmets eneste direkte rute til Skandinavien.

Relaterede artikler:

BA, Lufthansa og Air France størst på USA fra Europa

Lokalpolitikere straffer Delta Air Lines

Ny liste over verdens dyreste byer