Repræsentanter for værterne, Air France KLM og Delta, Hotel Guldsmeden og VisitCalifornia, ved sammenkomsten torsdag i København for at markere genåbningen af Deltas sæsonrute mellem New York og København. Foto: Preben Pathuel.

Delta gør klar til sæsonrute til København

Fredag i næste uge genoptager Skyteam-medlemmet sin sæsonbetjening af New York JFK og Københavns Lufthavn med en daglig flyvning.

Delta Air Lines er fortsat eneste flyselskab fra USA der viser interesse for Københavns Lufthavn – om end kortvarigt. I år bliver det også en sæsonrute fløjet dagligt fra fredag den 25. maj frem til udgangen af august.

Skyteam-medlemmet indsætter en Boeing B767-300 på ruten mellem JFK-lufthavnen ved New York og København – afhængig af typen bliver der plads til mellem 260 og 280 passagerer fordelt på business class, premium economy og economy.

”Der er desværre ingen signaler fra Delta om at de vil gøre ruten mellem JFK og København helårlig eller sæsonen længere. Deltas netværksplanlægning bruger selskabets fly hvor det er mest effektivt, også i form af indtjening,” sagde Jan Feenstra, salgschef for Delta i Holland og Nordeuropa torsdag til STANDBY.dk

Udtalelsen faldt i forbindelse med at Delta sammen med Skyteam-partnerne Air France og KLM torsdag havde indbudt rejsebureauer og firmakunder til den årlige sammenkomst for at markere genåbningen af JFK-ruten til København. Arrangementet havde samlet cirka 130 deltagere og blev også traditionen tro holdt på Axel Hotel Guldsmeden i København.

Ifølge Deltas salgschef for blandt andet Danmark, Jan Feenstra, er omkring 75 procent af passagererne på Deltas sæsonrute fra JFK til København nordamerikanere, der typisk skal sejle krydstogt med start i Københavns Havn. Resten er primært danskere og skandinaver der skal til New York eller videre med Deltas store rutenet fra JFK ud i USA.

Deltas flyvninger mellem København og New York er en del af partnerskabet med Air France og KLM. Dette samarbejde står foran en udvidelse med en atlantisk joint venture med også Virgin Atlantic; Delta Air Lines ejer 49 procent af det britiske flyselskab, mens Air France KLM har andre 31 procent. De resterende 20 procent ejes af Virgin Atlantic, der kun flyver langruter – blandt andet til USA.

Air Canada hele året til Københavns Lufthavn
Mens Delta Air Lines er eneste flyselskab fra USA til at betjene Københavns Lufthavn – med sin sæsonrute – flyver de nordamerikanske naboer fra Air Canada hele året mellem Toronto og København; ruten til København er Star Alliance-medlemmets eneste direkte rute til Skandinavien.

Relaterede artikler:

BA, Lufthansa og Air France størst på USA fra Europa

Lokalpolitikere straffer Delta Air Lines

Ny liste over verdens dyreste byer

x

Læs Også

SAS bøjer sig for pres fra Kina

Kina har meddelt 36 flyselskaber at de skal skrive at Taiwan hører under Kina. Det har blandt andet fået SAS til at ændre information på sin hjemmeside.

Lapland-lufthavne udvides til to millioner passagerer

Lufthavnene i Rovaniemi, Kittilä og Ivalo i Finsk Lapland skal både udvides og moderniseres på grund af et stærkt stigende antal turister.

Air India roser Wonderful Copenhagen

Det indiske Star Alliance-medlem, der på fredag øger betjeningen af København, roser WoCo for turistorganisationens marketingkampagner målrettet indiske turister fra New Delhi-området.

Stor vækst på langruter i Københavns Lufthavn

Der er nye interkontinentale ruter på vej til København samt udvidelser på flere eksisterende. I årets første kvartal udgjorde rejsende på langruterne 13,5 procent af lufthavnens samlede antal passagerer.

Københavns Lufthavn fik første A350-rute

Grevinde Alexandra indviede onsdag Cathay Pacifics nye rute mellem Hong Kong og Københavns Lufthavn, alle håber at forbindelsen bliver helårlig.

Lufthansa tilfreds med nye A380-ruter fra München

Med starten af årets sommerprogram stationerede flyselskabet for første gang fem af sine 14 Airbus A380 i Lufthansas næststørste lufthavn, hvor de betjener tre langruter.