Den svenske flyskat er ingen aprilsnar

Selv om man skulle tro det, ovenpå Spies-aprilsnar, hvor den svenske gruppe vil slukke for internettet og forbyde dataroaming. ”Ingen ny skat hos os, ” siger dansk minister.

Der var langt mellem snapsene påskedag den 1. april i år. En god aprilsnar er en, der hårfint balancerer mellem det sandsynlige og det absolut modsatte. En af de bedste har fået meget lidt omtale. Den kom fra den svensk inspirerede  Spies-koncern og meddelte, at på Spies hotellet Ocean Beach Club, et populært familiehotel, vil der blive slukket for det trådløse netværk. Samtidig vil hotellerne blive omgivet af avancerede skærme, der forhindrer dataroaming og holder alle radiobølger ude.

”Vi har skabt fantastiske hoteller med havudsigt og palmer, og så går gæsterne glip af det hele, fordi de konstant har øjnene plantet på deres mobiltelefoner, ”skriver kommunikationschef Torben Andersen.

Kunne det have været rigtigt? Ja, da – fra svenskerne kan man vente sig alt. En stor gruppe svenskere vil gerne opdrage os alle. Ikke-ryger-hoteller er for længst indført. Miljørigtige hensyn fra opvarmning til håndklæder og sæbe på badeværelset og miljørigtigt grus på vintervejene. Og nu fra indgangen til april klimaafgifter på flyrejser for at begrænse mængden af CO2- udslip.

Skår i broderskabet
Det sidste er ikke nogen aprilsnar, selv om man skulle tro det. I en tid da konkurrencen mellem de tre skandinaviske lande er benhård trods broderskabet i SAS. Ingen har lagt skjul på, at Arlanda Lufthavn i Stockholm anser Københavns Lufthavn som sin hovedkonkurrent og af samme grund for flere år siden lancerede et nyt slogan ved en international konference: ”Stockholm Capital of Scandinavia”. Både SAS og Norwegian har da også protesteret til den svenske regering, men har ikke fået noget ud af det.

Det var heller ikke nogen aprilsnar, selv om det er forkert. Og her fra april skal alle passagerer på flyafgange fra Sverige betale fra 43 kroner til 180 kroner og op til 400 kronrer alt efter længden af rejsen.

Overraskende ser det ud til, at svenskerne har forståelse for afgiften. I en meningsmåling i Svenska Dagbladet siger 48 procent, at de er meget positive, mens 33 procent er negative. Professor i statsvidenskab på Stockholms Universitet siger til bladet, ifølge Ritzau: ”Klimatruslen har været meget i fokus. Jeg tror man er mere skattevillig, når det gælder et globalt problem, der beskrives som en trussel mod planeten.”

Lufttrafik er den værste synder
Tænkte jeg det ikke nok. Svenskerne – tro det eller ej, hvor imellem jeg har mange venner – er bange for at Jorden skal gå under. De vil gerne have lidt længere tid i denne verden. Derfor indfører de flyafgifter og spænder ben for sig selv i konkurrencen med blandt andet Danmark.

Hjemmesiden GreenMatch (der politisk står klart til venstre) spiller med og oplyser, ”at en gennemsnitslig europæer genererer cirka 10 tons CO2 om året, en amerikaner 19 tons. På en tur over Atlanten med fly genererer en enkelt person tre tons CO2, når flyet er fyldt. Lufttrafikken er den værste synder for global opvarmning som Kloden udsættes for,” fastslås det. Det må være en svensk opskrift. Men derfor kan den selvfølgelig godt være rigtig.

Er vi heldige, når vi bor i Danmark? Ja, hvis vi kan lide billige flyrejser og tvivler på, at den globale opvarmning er årsagen til vores iskolde marts. Samtidig har vi klarmelding fra den nuværende danske regering om, at der ikke er planer om nye flyafgifter ved rejser fra danske lufthavne.

S og SF enige om afgift
Der har ellers være både charterskat, indenrigsflyafgift og brændstofafgifter op gennem årene. Seneste planer var S og SF enige om og lovede, at hvis de fik regeringsmagten ved valget i 2011 ville de straks indføre en flyskat på 75 kroner. Da vi fik afgifter på netop det beløb på indenrigsfly både ud og hjem, var det et SF forslag, inspireret af EU’s Margrethe Auken.

I dag siger økonomiminister Simon Emil Ammitsbøll (LA) på Twitter: ”Vi har ingen planer i den retning. Hvis vi indførte en afgift, kan den globale overklasse flyve videre med god samvittighed, mens folk med små indtægter kan rejse mindre eller blive hjemme. ”

Skulle man ikke tro, det var Margrethe Auken? Det er det ikke. Og det er heldigvis heller ingen aprilsnar.