Verdens flyselskaber får de kommende tyve år behov for over 37.000 nye passagerfly, cirka tre ud af fire er med én midtergang – for eksempel Airbus A320, billedet, Boeing B737, canadiske CS100 og CS300 eller brasilianske E175 og E190. Foto: Airbus.

Dobbelt så mange passagerfly om 20 år

De næste 20 år forventer Airbus at verdens flyselskaber køber 37.400 nye passager- og fragtfly – det vil give behov for over 500.000 flere piloter.

Holder beregningerne i Airbus’ Global Market Forecast 2018-2037 vil verdens flyselskaber om cirka 20 år have omkring 48.000 passager- og fragtfly – omtrent en fordobling fra det nuværende antal.

Airbus’ årlige analyse i den europæiske flyfabriks Global Market Forecast forudser en gennemsnitlig årlig vækst de næste tyve år på 4,4 procent. Det giver ifølge Airbus behov for 37.390 nye passager- og fragtfly frem mod år 2037, oplyser flyfabrikken. Af disse er ifølge beregningerne 26.540 fly til at klare flyselskabernes egentlige vækst, mens de resterende 10.850 skal erstatte ældre fly med blandt andet et højere brændstofforbrug.

De mange nye fly, der skal leveres af verdens flyfabrikker de kommende tyve år – ikke kun Airbus – betyder også et behov for cirka 540.000 nye piloter i årene frem mod 2037.

Væksten hos verdens flyselskaber kommer blandt andet fordi verdensøkonomien fortsætter med at vokse – og dermed også behovet for flytransport. Væksten i verdensøkonomien giver flere mennesker en stærkere privatøkonomi, så de for eksempel har råd til at flyve på ferie. Samtidig kommer der eksempelvis flere lavprisselskaber hvis priser kan tiltrække et stigende antal passagerer.

Klik på billedet for stort format: De nuværende medlemmer af Airbus-familiens passagerfly, forrest A320 fulgt af A330, A350 og dobbeltdækkeren, Airbus A380. Foto: Airbus.

Flest fly med én midtergang
Airbus opdeler sine fly – der har plads til fra omkring 100 til 600 passagerer – i fire kategorier, der for eksempel kan genkendes fra tøjkøb: Small, Medium, Large og Extra-Large.

Inden for Small-markedet har Airbus  sin bestseller A320neo (new engine option), i Large-segmentet A350-900 (A350 er Airbus’ nyeste flymodel), mens flyfabrikken er leveringsdygtig indenfor Extra-Large-markedet med A350-1000 og den endnu større, dobbeltdækkeren A380.

Af de over 37.000 nye passagerfly de kommende tyve år fra verdens flyfabrikker vil der blive solgt flest indenfor Small-området, altså fly med én midtergang som eksempelvis Airbus A320-familien eller konkurrenten Boeings B737.
Disse forventer Airbus at der sælges 28.550 af de kommende tyve år – eller tre ud af fire af det samlede antal nye passagerfly. I alt har Airbus foreløbig bestillinger på over 6.000 af A320neo-familien, A319, A320 og A321.

Køber flyfabrikker i Canada og Brasilien
Airbus og Boeing sidder også tungt på Small-segmentet; men for at styrke sig yderligere købte Airbus sidste år aktiemajoriteten i canadiske Bombardier, hvis passagerfly CS100 og CS300 er konkurrent på området.

Omvendt har Boeing netop købt 80 procent af en anden større spiller på Small-området, brasilianske Embraers passagerjetdivision, der fremstiller passagerjetflyene E175 og E190.

I Medium-gruppen forudser Airbus’ prognose de kommende tyve år behov for 5.480 passager- og fragtfly samt 1.760 fly indenfor Large-segmentet og 1.590 Extra-Large fly.

Relaterede artikler:

Airbus klar med ny business jet

Boeing leverer B737 nummer 10.000

Flyselskab fejrer passager nr. 1 million på ny flytype

Norsk flyselskab først med ny flytype