DRF skælder atter ud på Transavia

KLM’s lavprisselskab blæser på en del af EU’s forordning om nægtet ombordstigning, siger Danmarks Rejsebureau Forenings direktør, Lars Thykier (foto), til takeoff.dk og tilføjer: ”Mange passagerer ikke kender deres rettigheder. Men jo mere pressen skriver om dette, jo bedre.”

 

Præcis hvor mange passagerer, der er booket på de Transavia-afgange til og fra Danmark, der aflyses fra næste måned, er aldrig oplyst.
”Vi har ingen anelse om tallet,” siger Lars Thykier. Kilder har overfor takeoff.dk vurderet, at 50.000 har billet til de nu aflyste afgange. Transavia er i år femtestørste flyselskab i København med over 30.000 passagerer om måneden.

 

Lukningen af Transavia i Danmark koster ca. 150 ansatte deres job. Transavia rykkede ind på det danske marked efter Sterlings konkurs 29. oktober 2008 – men tabte kampen til bl.a. Norwegian og Cimber.

 

”Vi er meget overrasket over Transavias holdning til EU-reglerne; det er ikke nok at give penge tilbage eller kun ombooke til ét andet flyselskab (Norwegian, red) – passageren har også krav på at blive tilbudt flyafgang med et andet flyselskab,” siger Lars Thykier og tilføjer:

 

”Det havde været smartere, hvis Transavia havde taget et miks af flere flyselskaber. Deres valgte fremgangsmåde er dybt provokerende. Vi håber, at Statens Luftfartsvæsen vil bruge sine sanktionsmuligheder og give Transavia nogle bøder.”

 

”Det var lidt samme moral Transavias ejer, KLM, havde under askesky-krisen i april i år. Air France KLM var blandt de første til at svigte deres omsorgsforpligtigelse overfor passagererne. Den lovede redegørelse fra Air France KLM om deres ageren under askeskyen kom aldrig – jeg har tjekket med mine hollandske kolleger, de har heller ikke fået nogen reaktion,” siger Lars Thykier.

Skrevet af Henrik Baumgarten