DSB skal udskifte de udskældte IC-4 tog med eldrevne tog.

Nyt togforlig giver ikke timedrift

Folketinget vil bruge milliarder på nye eltog. Men de kommende eltog kører ikke hurtigt nok til at opfylde det politiske forlig i Togfonden om timedrift mellem Danmarks fire største byer.

Et bredt flertal i Folketinget vedtog torsdag at bruge milliardbeløb på at købe eldrevne togsæt – de skal blandt andet erstatte de skandaleramte IC4-tog. Mellem 17 og 22 milliarder kroner skal de kommende år bruges på at anskaffe og vedligeholde cirka 153 eltogsæt samt blandt andet bygge nye værksteder.

Danmark vil anskaffe minimum 90 og maksimum 250 togsæt til at udgøre fremtidens elektriske togdrift. Med dagens aftale forventes de første eltog leveret fra årsskiftet 2023/2024, oplyser Transportministeriet.

De nye eltog skal efter planen kunne køre op til omkring 200 kilometer i timen. Det er dog ikke nok til at opfylde ambitionerne bag den timemodel, som et flertal uden om regeringen har aftalt i Togfonden, skriver TV2.dk

Her er målet, at togene skal kunne køre mellem hver af de fire største danske byer, København, Odense, Aarhus og Aalborg, på en time. Men det kræver ifølge fagbladet Ingeniøren en hastighed på 250 kilometer i timen. Socialdemokratiet er med i Togfonden, og transportordfører Rasmus Prehn siger, at det er nødvendigt med indkøb af yderligere nye tog for at nå målet. Det har dog hele tiden været planen, siger han, og mener derfor ikke, der er tale om en forsinkelse af planen om timedrift mellem de fire største byer.

Vil undgå samme fejl som ved køb af IC4
De kommende eltog skal erstatte dieseltogene IC3 og IC4, og indkøbet af eltogene bliver nu sendt i udbud. Da IC4-togene blev købt for flere milliarder kroner i år 2000, var det ikke en gennemtestet model. IC4-togene har haft en lang række børnesygdomme og er aldrig for alvor kommet i drift.

Den situation vil aftalepartierne undgå. Derfor lægger transportministeren vægt på, at de nye eltog skal være en model, der er klar til skinnerne med det samme. ”Vi skal have et tog, der kører på europæiske baner, og som har bevist sin driftsstabilitet i stedet for, at man udvikler et helt nyt,” siger transportminister Ole Birk Olesen.

Det er endnu ikke besluttet, hvem der skal stå for driften af de nye tog. Men aftaleparterne er enige om, at producenten kommer til at stå for vedligeholdelsen. I dag har DSB den opgave, men ifølge Ole Birk Olesen viser erfaringer fra udlandet, at der er store gevinster ved at gøre producenten ansvarlig for, at togene også kører.

”På den måde sikrer vi, at producenten, togoperatøren og togpassagererne har samme interesse. Nemlig at togene har den bedst mulige driftsstabilitet, når de tages i brug. Samtidig fjerner vi en række risici for staten, hvis der skulle opstå uenigheder om ansvaret for fejl på togene, efter de er leveret. Det har vi jo set skræmmende eksempler på før i tiden,” lyder det fra transportministeren i en pressemeddelelse.

Relaterede artikler:

Udsigt til mange flere IC4-aflysninger

SAS sænker priser på dansk indenrigs

Færre tog på Sjælland

 

x

Læs Også

Milliardinvestering i Københavns Metro

Der er lyse udsigter for Metroen i København, men der er ikke plads til flere passagerer, så der skal investeres milliarder.

EU-millioner til unge på Interrail

EU-Kommissionen har afsat op imod 100 millioner kroner så mellem 20.000 og 30.000 unge europæere på 18 år får mulighed for gratis at komme omkring i Europa.

Norge og Finland vil have ny jernbane

Landene vil bygge en 500 kilometer lang jernbane, der blandt andet skal få godstrafik frem til den norske havn Kirkenes, hvorfra det for eksempel skal sejles til Kina.

Klar til konkurrence på tyske jernbaner

Det store tyske busselskab Flixbus får nyt forretningsområde med togkørsel i Tyskland, Flixtrain. Flixbus vil i USA prøve at konkurrere med berømte Greyhound.

Togrejse deluxe på tværs af Det sydlige Afrika

Fra juli 2019 åbner verdens mest luksuriøse tog en ny rute, der fører passagererne på tværs af Det sydlige Afrika.

Skånetrafiken overtager ansvaret for Malmö – København

Aftalen om, at Skånetrafiken overtager det operative ansvar for trafikken med Öresundståg til København og den nye endestation Østerport i december 2021, er godkendt i en aftale mellem den danske regering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.