Dyre hoteller påvirker kinesisk turismevækst

TURISME: Der har blot været én procents vækst i antallet af kinesiske overnatninger i det dansk-kinesiske turismeår, og hovedårsagen skal ifølge VisitDenmark findes i dyre københavnske hoteller.

Der er arbejdet massivt på at få flere kinesiske turister til Danmark, men effekten er ikke slået igennem endnu.

Danmark og Kina har i hele 2017 haft et fælles samarbejde – et såkaldt turismeår – for at få flere turister til at rejse mellem de to lande. China National Tourism Administration, Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og VisitDenmark har i fællesskab gennemført en række initiativer for at knytte tættere bånd mellem landene.

Samarbejdet har ifølge den danske erhvervsminister, Brian Mikkelsen, været succesfuldt i skikkelse af nye og stærkere samarbejder Danmark og Kina imellem.

Forventede større vækst
Fra begyndelsen har det været ambitionen at øge antallet af kinesiske overnatninger i Danmark med 40 procent fra 2016 til 2018. Væksten har blot været på én procent fra januar til august i 2017, så det kinesiske turistboom er forsinket – og med et godt stykke op til den ønskede vækstrate.

”Vi har hele tiden vidst, at de store stigninger først ville ske i år to og tre. Vi har lavet en masse aktiviteter, hvor vi har fortalt kineserne om Danmark. Det er først sket i løbet af 2017, så det bliver i løbet af 2018 og 2019, at det får størst effekt,” siger Flemming Bruhn, VisitDenmarks markedschef for Kina, til standby.dk. Han forklarer, hvorfor der ikke har været den ønskede effekt.

”Jeg ville alligevel have forventet, at der var en større vækst. Men vi har været ramt af, at København har haft en stor kapacitetsudnyttelse gennem hele året, som har gjort, at hotelpriserne er røget i vejret. Det har betydet, at de kinesiske turoperatører har lagt mange rejser om, fordi kinesiske turister altid kommer forbi Danmark på Norden-turene.”

De kinesiske turoperatører har i stedet lagt overnatninger i Sverige, og mange kinesiske turister er i stedet taget til Danmark om morgenen og ud af landet igen om aftenen. Der har derfor været færre overnatninger, end VisitDenmark håbede.

Flere hoteller og signaturruter
To løsninger står umiddelbart først for, når VisitDenmark overvejer, hvad der kan gøres for at øge væksten af kinesiske overnatninger i Danmark i 2018.

”Den ene løsning er en større hotelkapacitet, og det sker i øjeblikket, hvor der bliver bygget og åbnet en masse i 2018 og 2019 i København,” fortæller Flemming Bruhn. ”Den anden løsning er, at vi i slutningen af 2017 har lanceret fem signaturruter, som er ruter med fem forskellige temaer, som skal få kineserne til at rejse ud i landet. Det er gjort for at gøre kineserne opmærksom på, at der er andet end København.”

De fem signaturruter har navnene ’I H.C. Andersens fodspor’, ’Design og kultur’, ’Royal and Living History’ (slotte og vikinger, red.), ’Denmark for Kids’ og ’Warm Wintertales’ (julemarkeder og østers ved blandt andet Limfjorden, red.).

Kinesisk turistboom kan ske pludseligt
VisitDenmark erkender, at målet om 40 procents vækst måske er for højt sat.

”Det er lige i overkanten efterhånden, men det er måske set mere over to år frem fra nu. Det er svært at sige, for der sker mange positive ting med det kinesiske marked. Det kan derfor lige pludselig eksplodere,” vurderer Flemming Bruhn.

”Vi havde ikke forudset, at København var så optaget. Hvis en kinesisk turoperatør har betalt 700 kroner for et hotelværelse og pludselig skal af med 2.000 kroner, så finder han andre veje. Havde vi været forudseende, var vi begyndt med hårdere markedsføring af signaturruterne til resten af landet tidligere.”

Flemming Bruhn hilser flere flyruter fra Kina velkommen på sigt, men at det i første omgang handler om at få større hotelkapacitet i København.

Stor vækst i nabolande
Mens Danmark kun har haft én procents vækst i kinesiske overnatninger i perioden januar til august i 2017, har Finland, Norge og Sverige haft stor vækst i samme periode. De tre lande har oplevet vækstrater på henholdsvis 46, 23 og 18 procent, viser tal fra VisitDenmark.

”Norge, Sverige og Finland er meget store lande rent geografisk, så de er svære at komme rundt i med færre end to overnatninger. De norske fjorde er højdepunktet på Norden-rundrejsen, og der bruger man hurtigt tre overnatninger,” siger Flemming Bruhn.

Herudover påpeger han, at Norge, Sverige og Finland samtidig har et stærkt vinterprodukt med nordlys og skidestinationer, og at landene på den måde har to højsæsoner i forhold til Danmarks sommersæson.

 

Relaterede artikler:

Kinesiske turister vil København på egen hånd

Danmark foran kinesisk turistboom

Vellykket dansk-kinesisk turismeår