Danmark foran kinesisk turistboom

TURISME: Aftale mellem Danmark og Kina om, at dette år bliver dansk-kinesisk turismeår. Det vil betyde, at antallet af kinesiske turister i Danmark frem mod 2020 vokser 50–100 pct. og øger omsætningen i turisterhvervet med op til 350 mio. kr.

Aftalen mellem Danmark og Kina er ifølge arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv den første af sin art i Europa. Det dansk-kinesisk turismeår betyder, at den danske stat i fællesskab med den kinesiske centralregering profilerer Danmark som rejsemål for de millioner af kinesere, der hvert år holder ferie i udlandet.

Går det Danmark, som det er gået de andre lande, der har haft et samarbejde med Kina om et turismeår, kan antallet af kinesiske turister i Danmark vokse 50 – 100 pct. og omsætningen i turisterhvervet øges med 170 – 350 mio. kroner frem mod 2020.

Det fremgår af en analyse, DI har lavet af Rusland, Indonesien og Sydkoreas erfaringer med et kinesisk turismeår.

Det dansk-kinesiske turismeår er en gylden mulighed for at øge kendskabet til Danmark endnu mere, så kineserne får lyst til og mod på at opdage andre aspekter af Danmark end H.C. Andersen.

”Det er ikke kun et spørgsmål om, at vi får flere kinesiske turister til landet, men også at vi inspirerer dem til at rejse ud i Danmark og opleve vores natur og kyster. Vi skal simpelthen have de kinesiske turister til at blive lidt længere, og det vil turismeåret bidrage til,” siger fagleder i Dansk Industri, Sune K. Jensen.

Erfaringerne fra lande, der har haft et kinesisk turismeår, viser, at det er vigtigt, at turismeåret ikke står alene, men at man eksempelvis også ser på ruteudvikling i forhold til at tiltrække flyruter, og hvor let det er at få visum til landet. Med andre ord er tilgængelighed helt afgørende for at høste den fulde gevinst af aftalen med Kina, hedder det fra DI.

”Skal vi opnå maksimal effekt af et turismeår, er det bl.a. vigtigt, at det bliver nemmere for kineserne at søge visum til Danmark. Det er derfor positivt, at Udenrigsministeriet arbejder på at åbne flere kontorer i Kina, hvor kineserne kan aflevere deres visumansøgning,” siger Sune Jensen.​

Gode råd fra VisitDenmark

Kina er verdens største rejsemarked, og i 2016 var der over 200.000 kinesiske overnatninger i Danmark, heraf var de 150.000 i hovedstadsområdet.

Det dansk-kinesiske Turismeår markeres med arrangementer i Kina og Danmark og en række initiativer, der skal styrke samarbejdet mellem de to lande på turismeområdet. Målet er at øge antallet af turister, der rejser til henholdsvis Danmark og Kina.

Den 24. februar er Danmark vært for åbningen af Turismeåret ved et arrangement i Beijing med deltagelse af bl.a. erhvervsminister Brian Mikkelsen. Herefter gennemføres en række arrangementer med Turismeårets partnere.

VisitDenmark oplyser, at konkret er det et mål for den danske deltagelse i Turismeåret at øge antallet af kinesiske overnatninger i Danmark med 25 pct. fra 2016 til 2018. Desuden at øge antallet af dage, de kinesiske turister opholder sig i Danmark fra 1,5 til 2 dage.

Turismeårets aktiviteter retter sig mod kinesere, der bor i nærheden af byer med gode flyforbindelse til Danmark (SAS har direkte ruter fra København til Beijing og Shanghai) og med let adgang til at søge visum til Danmark.

Målgruppen har erfaring med at rejse til udlandet og er enten unge, der rejser på egen hånd, eller er i alderen 40-60 år og rejser individuelt eller i grupper.

VisitDenmarks vicedirektør Flemming Bruhn har disse gode råd når det gælder kinesiske turister: “De fleste kinesere har svært ved at læse og tale engelsk. Det er derfor en god idé at have generel information på kinesisk til de kinesiske gæster.

Kineserne kan ikke leve uden deres kogte vand. Det drikkes varmt eller bruges til te eller til deres medbragte nudler. Elkedler på hotelværelserne er derfor et must.

Kineserne har generelt travlt på deres ferie, fordi de skal nå at besøge 3-4 lande på kun 7-8 dage. Derfor synes mange, at maden skal serveres så hurtigt som muligt, og at lang tid mellem retterne er spild af tid.

Ud over den generelle sommerferie har kineserne tre andre ferieperioder, hvor de rejser meget. Det er ved kinesisk nytår, som i år var 27. januar og en uge frem. Det er ved 1. maj og ca. en uge frem og det er ved 1. oktober og ca. en uge frem.

De normale medier dur ikke i markedsføringen over for kineserne. De bruger ikke Facebook eller twitter, men i stedet WeChat, Weibo, Baidu osv.”