Boom i salg af e-tickets

I dag køber størstedelen af det ungarske flyselskab Malévs kunder elektroniske billetter, når de skal ud at rejse.
Hele 75 pct. af alle Malév-billetter, solgt gennem rejsebureauer, er e-tickets, og andelen er endnu større i Ungarn, hvor 85 pct. sælges som elektroniske billetter.

Som det ser ud i dag, kan Malévs kunder flyve til 47 steder rundt om i verden ved brug af e-tickets, og inden seks måneder vil det gælde for alle destinationer. 

Malév er en del af det såkaldte interline e-ticket-system, hvor flyselskaber gensidigt accepterer hinandens flybilletter. Det ungarske selskab udvider konstant sine e-ticket interline-relationer med partnerselskaber, så passagerer kan stige ombord på fly med Malév-billetter, selvom flyet ikke er et Malév-fly og drives af et andet selskab. 

”Oneworld”-samarbejdet lægger især vægt på elektroniske flybilletter, og alliancen udgør det eneste samarbejde, hvor passagerer kan rejse med e-tickets gennem praktisk talt hele rutenetværket.  

Det nationale ungarske flyselskab lancerede servicen i 2005 på opfordring af International Air Transport Association (IATA). IATA sætter 31. maj 2008 som deadline for 100 pct. brug af elektroniske billetter. I en pressemeddelelse i mandags afslørede IATA, at kun elektroniske billetter vil blive udsendt gennem selskabet fra 1. juni næste år. 
Ifølge IATAs generaldirektør vil papirbilletten blive ”et samlerobjekt” om blot 276 dage.    

Foruden de rent praktiske fordele ved e-tickets, er der også tale om økonomiske og miljømæssige hensyn. Ifølge en undersøgelse, foretaget af IATA, koster en papirbillet ti gange så meget som en elektronisk billet, og med overgangen til elektroniske billetter vil man undgå at skulle fælde 50.000 træer hvert år.

Farvellet til papirbilletterne er et tegn på en ny æra for rejsende, hvor hele købsproceduren er mere sikker, praktisk og gør det muligt at foretage det meste hjemmefra.    

Skrevet af