Endelig luft under vingerne

Flyet lettede uden vanskeligheder fra en landingsbane nær Boeing-fabrikkerne ved Seattle i det nordvestlige USA. Flyvningen medførte et lettelsens suk fra det store antal af Boeings personale, som overværede starten efter at have ventet på den første testflyvning i mere end to år og har måttet leve med den ene udsættelse efter den anden.

 

Men det kommer til at vare endnu en stund, før All Nippon Airways som den første kan sætte en Dreamliner i drift. Selskabet skulle have sit første fly leveret i maj 2008, men må nu vente til sidste kvartal af 2010, hvor det første fly skulle være klar til levering om alt går vel.

 

Testflyvningen var starten på et ni måneders koncentreret testprogram, hvor alle elementer i flyet bliver afprøvet til og over sine grænser. Hvert punkt i testprogrammet kræver desuden godkendelse af både Boeing og de federale flysikkerhedsmyndigheder.

 

Økonomisk stilles der spørgsmålstegn ved, hvornår Boeing 787 Dreamliner kan være med til at give fly-producenten overskud i kassen. Analytikere skønner, at der er brugt over 50 milliarder kroner på udviklingen af flyet indtil nu og hertil kommer så udgifterne til kompensation af de flyselskaber, der har ventet forgæves på det brændstofbesparende kompositfly.

Skrevet af Flemming Juul