EU på venteliste med CO2 afgifter for flytrafikken

fly-forurening.jpgLUFTFART: Nederlag for EU på ICAO`s afsluttende møde i fredags. – Inden 2016 skal der være en fælles global aftale, som igen skal være helt gennemført i 2020. Og ingen må indføre afgifter for fremmede flyselskaber.

EU kommissionen med miljøkommissær Connie Hedegaard i spidsen trak det korteste strå, da man i fredags i Montreal nåede frem til enighed blandt ICAO`s (United Nations Aviation Assemble) med 191 medlemmer, om at finde frem til en global forureningsaftale for flyvningen til næste forsamling i 2016 med sigte på at indføre den senest i 2020.

Det skal ske i et tæt samarbejdet med flyproducenter og flyselskaber med mere avanceret teknologi, hurtigere indfasning af nye flytyper og mere hensigtsmæssig ruteføring, som alt sammen skal være med til at mindske CO2-udslippet, der i dag udgør ca. tre procent af den globale forurening.

Ifølge ICAO-beregninger kan det forbedres med fra fire til seks gange frem mod 2050 i forhold til det, man allerede kender i dag.

Helt som forventet anså EU kommissær Siim Kallas det slet ikke for et nederlag skabt af voldsom modstand fra USA, Kina og Indien blandt andre, fordi EU også ville lovgive uden for egne luftrum.

”EU kan være stolt over resultatet. Det er godt nyt for miljøet, for flyindustrien og for passagererne og for vor klode,” sagde han i en kommentar.

Aftalen tillader et land eller gruppe af lande (som EU) at indføre deres egen CO2 begrænsning, men den forhindrer EU i at lovgive for lande udenfor.  Noget som Connie Hedegaard og hendes embedsmænd har stået meget stejlt på, men som var ved at udvikle sig til en handelskrig.

Også fra IATA`s chef Tom Tyler lød lovord: ”I dag var en stor dag for luftfarten og for bestræbelserne på at nå frem til en global aftale for vores fælles klima.”