EU-kommissionen kigger nu nærmere på, om Estland, Letland og Slovenien har givet statsstøtte til hhv. Estonian Air, AirBaltic og Adria Airways i strid med reglerne.
Senest har EU indledt en ”grundig undersøgelse af en række tilfælde af offentlig støtte fra Estland til landets nationale flyselskab Estonian Air. EU-Kommissionen er på nuværende tidspunkt i tvivl om disse udbetalinger er i overensstemmelse med EU’s regler for statsstøtte,” hedder det i udtalelse fra EU. Disse regler omtaler bl.a., at et privat flyselskab, der konkurrerer med et statsejet flyselskab, kan acceptere støtten.
EU tillader statsstøtte på nogle områder, men ikke hvis støtten er med til kunstigt at holde liv i en virksomhed der måtte have forladt markedet uden denne støtte, pointerer EU.
Estonian Air oplyser selv, at selskabet har haft underskud siden 2006 og siden 2006 har selskabet fået tre indsprøjtninger på i alt 75,5 mio. dollars. Estland har ikke informeret EU om nogle af disse støttebetalinger til flyselskabet. Ved to af de tre tilskud har også Estonians aktionærer indbetalt penge.
EU blev for alvor opmærksom på den estiske statsstøtte til Estonian Air, da den estiske regering i december sidste år informerede EU om sin hensigt om at yde nyt statsligt lån til Estonian Air, denne gang på 8,3 mio. kr. Herefter rullede undersøgelsen mod flyselskabet – bl.a. fordi et flyselskab ifølge EU’s regler kun kan modtage statsstøtte én gang på et årti, skriver Reuters.
Viser EU’s undersøgelse, at Estonian Air har fået ulovlig statsstøtte, kan det næsten helt statsejede flyselskab blive tvunget til at tilbagebetale pengene.
EU har indenfor de seneste måneder iværksat lignende undersøgelse af to andre nationale flyselskaber, Estlands AirBaltic og Adria Airways fra Slovenien.