Efter organisation mod kønsdiskriminering klagede over krav om at oplyse sit køn fra SNCF Connect, der sælger togbilletter i Europa, sagde EU-domstolen, at den oplysning er ligegyldig.
SNCF Connect-togpassagerer skal ikke tvinges til at vælge mellem ”Hr” eller ”Fr” ved køb af europæiske togbilletter – det er ikke essentielt, siger EU-domstolen (European Court of Justice) i en kendelse. Det skriver branchemediet RailTech.com
SNCF – Société Nationale des Chemins de fer Français – er de statslige franske jernbaner.
Det har ellers længe været krav hos franske SNCF Connect, der sælger internationale togbilletter til en række europæiske lande, at passagerer skulle oplyses deres køn ved billetbestilling. Togselskabet tilbyder ikke en nonbinær eller ikke-kønsplacerende tiltaleform.
Kravet faldt Mousse, en organisation der arbejder mod kønsdiskriminering, for brystet, og der blev anlagt sag ved EU-domstolen mod SNCF Connect – og mod CNIL, den franske databeskyttelse, der støttede kravet fra SNCF Connect. Mousse bekæmper diskriminering relateret til personers køn, seksuelle orientering og så videre.
Objektivt uundværlig
Domstolen skriver i sin kendelse, at det køn man måtte have i sit pas, ikke er ”objektivt uundværlig” for at køre med et tog.
”Retten anser at en personalisering af salgsmæssig baseret kommunikation baseret på transportkøberens antagne køn ikke er objektivt uundværlig for den rette udførsel af købskontrakten om jernbanetransport,” skriver domstolen blandt andet i sin kendelse.
Mousse-organisationen fremhæver som et af sine synspunkter, at kravet om at man skulle identificere sig som enten mand eller kvinde var i strid med de franske databeskyttelsesregler. Og at man som for eksempel nonbinær skulle vælge mellem de to muligheder, gav de påvirkede af dette en følelse af udelukkelse.
RailTech skriver også, at kendelsen i denne sag kan påvirke alle offentlige og private organisationer der skal følge EU’s gældende GDPR-regler. General Data Protection Regulation er EU’s forordning om persondatahåndtering og databeskyttelse, red)
Spanske udfordringer med GDPR-regler
I sidste måned kom de spanske myndigheder i konflikt med EU’s gældende GDPR-regler. Det skete i forbindelse en omstridt ny spansk lov om indsamling af masser af data fra udenlandske turister.
Loven – ”Kongeligt Dekret 933/2021” – kaldes “Tourism Big Brother”. Den kom efter ønsker fra den spanske regering – trods modvilje i det spanske parlament og senat, der opfordrer regeringen til at udskyde loven eller trække den tilbage.
Der var også protester fra den europæiske rejsebureauforening ECTAA (European Travel agents and Tour Operators’ Association), der repræsenterer 31 europæiske rejsebureauforeninger – i Danmark er Danmarks Rejsebureau Forening medlem.
Ifølge loven skal ankommende udenlandske turister oplyse en lang række data til de spanske myndigheder. Blandt disse er, at overnatningsstedet hvor gæsten skal bo, for eksempel et hotel, skal indsamle turistens mobiltelefonnummer, e-mail og andre kontaktoplysninger. Det er endnu være ved biludlejning i Spanien – hér skal der indsamles endnu mere data.
Til Standby.dk sagde Jakob Hahn, branchedirektør i Danmarks Rejsebureau Forening, at som DRF ser den nye spanske lov, er den slet ikke forenelig med EU’s GDPR-regler.
Relaterede artikler:
Her er Europas bedste og værste togselskaber