Et Siemens-højhastighedstog fra Deutsche Bahn. (Foto: Siemens | PR)

Europæiske lande prioriterer jernbaner forskelligt

Siden 1995 har en række europæiske lande i særdeleshed investeret i deres vejnet, men en analyse peger på, at en ny tendens har vist sig. Der er dog forsat forskel på landenes prioriteter.

Konklusionen i en ny analyse er, at hvis man kigger på udviklingen i løbet af de forgangne 25 år, har en række europæiske lande brugt større summer på veje end på føje nye spor og strækninger til deres jernbanenet.

Området er blevet undersøgt af forskningscenteret Wuppertal Institute for Climate, Environment and Energy og tænketanken T3 Transportation, der har udarbejdet analysen på foranledning af miljøorganisationen Greenpeace.

Konkret er man kommet frem til, at den samlede længde af de europæiske motorveje blev øget med 30.000 kilometer eller 60 procent fra 1995 til og med 2020, hvorimod jernbanenettet i samme periode blev 15.650 kilometer kortere, hvilket svarer til en reduktion på 6,5 procent. Derudover blev 2.500 togstationer nedlagt. Det skriver Euronews.

Opfordrer til at slå bremsen i
Det tyder dog på, at der i et eller andet omfang er ved at ske et skifte i landenes prioritering, lyder det. I årene mellem 1995 og 2018 brugte de 66 procent flere midler på at udvide veje end jernbaner, men fra 2018 til 2021 var tallet faldet til 34 procent.

Danmark er til en vis grad med på den nye tendens. Sammen med Østrig, Belgien, Frankrig, Italien, Luxembourg og Storbritannien er vi herhjemme nemlig et af de lande, der investerede mere i jernbaner end veje mellem 2018 og 2021.

10 lande har i forbindelse med analysen fortalt, at deres jernbaner er blevet længere siden 1995. De er Belgien, Kroatien, Estland, Finland, Irland, Italien, Holland, Slovenien, Spanien samt Schweiz.

Lorelei Limousin, der er klimaforkæmper hos Greenpeace, ytrer et ønske om, at europæiske politikere vil tage affære.

”Landenes regeringer og EU bliver nødt til at slå bremsen i og stoppe med at pille vores jernbanenet fra hinanden. Få genåbnet nedlagte spor, invester i jernbanerne og stop med at give store tilskud til de veje, der ødelægger klimaet, forurener luften og gør folks liv surt.”

Halvdelen har fordoblet længden af motorveje
I de 25 år som er blevet undersøgt brugte Norge, Schweiz og Storbritannien 1,5 trillioner euro, hvilket svarer til 11,1 trillioner kroner, på deres vejnet, mens det samlede beløb brugt på landenes jernbaner var 930 milliarder euro (6,9 billioner kroner).

Det er særligt Tyskland, Polen og Frankrig, der har reduceret længden af landenes jernbaner. Det har de gjort med henholdsvis 6.706 kilometer, 4.660 kilometer og 4,125 kilometer. Disse tre er dog fortsat de lande i Europa, der råder over det længste jernbanenet. Dernæst følger Storbritannien og Spanien.

Motorvejene er i særdeleshed blev længere i Irland, Rumænien og Polen, mens Litauen, Letland og Belgien har udvidet denne del af vejnettet mindst. I 15 af de 30 lande, som er en del af analysen, er den samlede længde af motorveje blevet mere end fordoblet. Det gør sig gældende i blandt andet Spanien, Norge samt Grækenland.


Relaterede artikler:

Greenpeace: Togrejser ofte dobbelt så dyre som flyet

Frankrig får billig månedsbillet til offentlig transport

Tyskland og Østrig vil fordoble antal nattog