Fredagsklummen: det var en torsdag aften

Af Henrik Baumgarten



Det var godt set at rykke prisuddelingen af Danish Travel Awards væk fra København. Det er en begivenhed for hele rejsebranchen – ikke kun københavnerne.



Arrangementets ti års jubilæum blev afviklet i transithallen i Billund Lufthavn. Næste år er det tilbage på Hilton Copenhagen Airport – men tanken er nærliggende at rykke mellem hovedstaden og provinsen.



Det kræver styr på logistikken – at få transporteret de mange udenbys gæster, de fleste kommer fra hovedstaden, til et nemt tilgængeligt sted i provinsen. Det er Billund Lufthavn – det fungerede fint med at MyTravel Airways og SAS indsatte fyldte særfly. Århus vil også gerne – Radisson SAS-direktøren i Smilets By, Henrik Bille, er mere end klar. Men nærmeste lufthavn, Tirstrup, ligger en lille times kørsel væk.



Og arrangementet i Billund Lufthavn klappede. Det gjorde publikum også, måske navnlig mændene, når de fire piger fra Rondo Vienna bukkede efter at have spillet Mozart som led i aftenens underholdning. Sort klædte dem godt – og flere gæster, forlød det bagefter, overvejer vist nu at begynde at tage timer i violin…



Men ellers blev der ikke spillet med den store gulvviolin når prismodtagerne kom på scenen og takkede for deres kåring som danmarksmester i dette og hint.



Det er selvfølgelig lidt tilfældighedernes spil, eller decimalernes, der afgør, præcis hvem, der får prisen i de 16 kategorier. Men der har vist aldrig rigtig været tilfælde, hvor et Anders And-firma fik prisen.

Og så kan de evige 2’ere ærgre sig over, at de ikke fik de par stemmer mere, som havde bragt dem på podiet til en plakette og den forgyldte Oscar-statue.

Jeg har før foreslået arrangøren, Stand By, og gør det gerne igen, at anskaffe et stykke original kunst, fx Den flyvende Vinge/Kuffert osv., som tegn på hædenren – istedet for ham den skaldede fra Hollywood.



Samtidig er aftenen, der i år med sponsorstøtte fra Amadeus, Billund Lufthavn, Diners, Europæiske Rejseforsikring og Messecenter Herning, helt unik som en mingling-sammenkomst. På intet tidspunkt i det danske rejse-år er så mange topchefer fra hele spektret samlet under samme tag.

Nogle mumlede også netop om det perspektiv, da de to fyldte MyTravel Airways og SAS-fly lettede fra København – og Sun-Air fra Aalborg – mod Billund, tænk hvis der skete noget…



Det gjorde der selvfølgelig ikke. Og som aftenen skred frem var der ikke de helt store overraskelser over hvem, der vandt. Og dog – First blev bedte hotelkæde i Danmark og Silversea bedste krydstogtrederi. Begge har fremragende produkter, og de havde da også begge udsendt pressemeddelelser om deres sejre her til morgen.



Bedste krydstogtselskab (med salg i Danmark) plejer at havne hos Royal Caribbean, som er det klart mest synlige og aktive rederi her til vands.

Men ved prisuddelingen i aftes var det en af årets overraskelser, at det lille Silversea-rederi snuppede førstepladsen foran Seabourn og med Royal Caribbean som nr. 3.



Men det kommer ikke helt bag på Jesper Boas Smith fra Bella Vista Travel, der bl.a. er General Agent for Silversea og Seabourn i Norden. I sin takketale sagde han bl.a.; ”Det her er stort – det er vores skibe som bekendt ikke” med en venlig hentydning til Royal Caribbean, der har vundet prisen adskillige gange.



Bagefter sagde Jesper Boas: ”For mig er årets prisoverrækkelse et bevis på at de danske rejsebureauer for alvor har fået øjnene op for de mange alternative muligheder, krydstogtindustrien tilbyder. I mange år har et par større rederier siddet tungt på næsten hele det skandinaviske krydstogtmarked. Ikke mindst som følge af dygtig markedsføring af deres enorme skibe.”



Og chefen for de fem First Hotels i Danmark (nr. 6 åbner i Kolding til januar), Karim Nielsen, sagde det ligeud i sin takketale, at sejren var ”en stor overraskelse – for vores konkurrenter.



”First har lavet flere arrangementer for rejsebranchen, ”også for at få flere bookinger fra jer,” sagde han til gæsterne i Billunds transithal.



Og netop dét med at gøre noget for de ansatte i rejsebranchen – hvad enten der er på chef- eller skrivebordsniveau, er nok lidt symptomatisk, når rejsebranchen er med til at stemme om vinderne.



De hoteller, flyselskaber osv. som laver arrangementer for branchen bliver bemærket.

Det var i hvert fald pudsigt, at alle seks flyselskaber som nr. 1-3 i såvel bedste europæiske som bedste oversøiske alle var fra Star Alliancen.

Alle gode selskaber, som der ikke var noget mystisk i kom på skamlen, men ingen af de store fra andre alliancer, fx British Airways, Air France, KLM osv. var på top 3-listerne.



Og så blev der også hamret en pæl igennem, at det hotel, der arrangerer Danish Travel Awards, også får prisen som landets – eller regionens – bedste. Hilton vandt igen i år; det ér et skønt hotel, men det Gør altså også noget for at være aktiv. Alt for mange sidder på deres flade og venter på de stegte duer. I øvrigt er netop Hilton Copenhagen Airports direktør gæst i Take Off-Stolen i oktober-udgaven, som kommer i næste uge.



Billund Lufthavns lufthavnschef, Jørgen Krab Jørgensen, foreslog en ny kategori, Danmarks Bedste Lufthavn – ”I har fundet frem til den,” sagde han i sin tale.



Og lufthavnens bestyrelsesformand, Bjarne Hansen, lyttede meget efter signaler fra flyselskaberne.

Han var glad for at Lufthansas danske chef, John Nielsen, sagde, at Lufthansa ikke vil opgive betjeningen af Billund, selv om Sterling fra sommerprogrammet næste år indstiller betjeningen af ruten til Frankfurt og at Cimber Air formentlig vil overtage når SAS i begyndelsen af januar lukker sin rute til København.



Og i sin kærlige optakt til aftenens hovedtaler, Austrians koncernchef, Vagn Sørensen, tog Bjarne Hansen vittigt og med sin skæve underdrevne humor fat på, hvordan det var gået ham og Vagn efter de lidt pludseligt i 2001 måtte finde nye arbejdspladser pga. kartelsagen mellem SAS og Maersk Air.

Dét område fortalte Bjarne Hansen også om som gæst i Take Off-Stolen tidligere i år.



Vor ærede kolleger fra Stand By er som nævnt arrangør af DTA-aftenen, men vinderne bestemmes ikke af Stand By, men ca. 1.000 ansatte i rejsebranchen via anonyme spørgeskemaer eller 2.000 forbrugerne gennem telefoninterviews.



Stemmerne er taget ud fra meningsmålinger fra mere end 1000 personer fra hotel og rejsebranchen og godt 2.000 telefon bl.a. telefoninterviews. Et uafhængigt meningsmålings-institut klarer så optællingen af stemmerne. En lang række tiltag, fx. forskellige stikprøvekontroller, sikrer et så objektivt resultat som muligt.



ÅRETS VINDERE 2005

Her er, alfabetisk, årets vindere – fulgt af nummer 2 og 3:



Bedste biludlejningsselskab (valgt af rejsebureauernes ansatte): Avis – Hertz og Holiday Autos.



Bedste busrejsebureau (valg af danske busturister): Dania – 65-Ferie og Gislev.



Bedste charterflyselskab (valgt af danske charterflypassagerer): MyTravel Airways – SAS Charter og Maersk Air.



Bedste charterrejsebureau (valgt af charterturister): Århus Charter – Dansk Folkeferie og Spies.



Bedste erhvervsrejsebureau (valgt af rejsebureauernes ansatte og medlemmerne af DBTA Danmark): Via Travel – CWT og TQ3.



Bedste europæiske flyselskab (valgt af rejsebureauernes ansatte samt af danske flypassagerer): SAS – Lufthansa og Austrian.



Bedste hotel i HT-området (valgt af rejsebureauernes ansatte): Hilton Copenhagen Airport – Marriott og First Skt. Petri.

Bedste hotel i provinsen: Radisson SAS Århus – Radisson SAS Silkeborg.



Bedste hotelkæde – med hoteller i Danmark (valgt af rejsebureauernes ansatte): First – Marriott og Radisson SAS.



Bedste interkontinentale flyselskab (valgt af rejsebureauernes ansatte samt af danske flypassagerer): Lufthansa – Thai og SAS.



Bedste krydstogtselskab (valgt af rejsebureauernes ansatte): Silver Sea Cruises – Seabourn og Royal Caribbean.



Bedste lavprisselskab: Sterling – Flynordic og Maersk Air.



Bedste leisurebureau (valgt af danske turister): SAS Travel Center (skiftede 1. oktober navn fra SAS Rejsebureau) – Grønlands Rejsebureau og MyPlanet.



Bedste turistkontor (valgt af rejsebureauernes ansatte og gennem “Mystery Shopping”): Tyskland – Østrig og England.



Bedste turistland (valgt af turister): Thailand – Skotland og Grækenland.



Bedste turoperatør (valgt af rejsebureauernes ansatte): Profil Rejser – Billetkontoret og Scandinavian Cruise Center.


Skrevet af