Nu satser VisitSweden og VisitStockholm på et nært samarbejde over fem år for at styrke billedet af hele landet.
Det skal få flere udenlandske turister til at opleve livsstilen i både Stockholm og Sverige, og et af målene er at hovedstaden skal være blandt de ti mest populære byer i Europa.
”Turismebranchen vokser stærkt og er en jobmotor i hele landet. Jeg er meget glad for, at VisitStockholm og VisitSweden indleder dette samarbejde. Det øger mulighederne yderligere for Sverige til at tiltrække besøgende fra hele verden”, siger Erhvervs- og innovationsminister Mikael Damberg.
”Et nysgerrigt og inkluderende Stockholm med kreativ kultur, åbent for indtryk fra omverdenen og med en unik skærgård, fremhæver byen i forhold til andre europæiske storbyer. Stockholm er et fantastisk sted ikke bare for os, som bor her, men også for udenlandske turister. Når landet og hovedstaden jobber sammen for at øge antallet af besøgende, får vi flere, som bruger penge og spreder billedet af Stockholm og Sverige”, siger Karin Wanngård, finansborgmester i Stockholm.
”Vi tror meget på kraften i, at landet og byen samarbejder og vi håber, at det kan sætte en ny standard for andre lande”, siger Thomas Andersson, adm. direktør for VisitStockholm.
Markedsføringen vil rette sig mod en nysgerrig gruppe rejsende, som søger unikke oplevelser og vil rejse til anderledes steder. Sund livsstil, ligestilling og et åbent samfund er vigtige parametre i deres valg af rejsemål. VisitSweden og VisitStockholm vil fokusere på de rejsende i målgruppen, som er aktive på digitale platforme og kan sprede budskaber videre i deres netværk.
For at få effekt på den fælles kommunikationsstrategi vil VisitSweden og VisitStockholm samarbejde med flere aktører i regionen og i forskellige brancher.