ForSea bruger i stigende grad el som drivmiddel på flere af sine færger mellem Helsingør og Helsingborg. PR-foto fra ForSea.

Færgedrift bliver stadig mere miljøvenlig

Rederiet ForSea, der betjener Helsingør-Helsingborg, opgraderer færgen Tycho Brahe med den største batteripakke nogensinde på en færge. Det er godt for miljøet og forlænger færgens levetid.

Målet med opgradering af Tycho Brahes batterikapacitet med 50 procent er at reducere ForSeas CO2-udledning og øge fartøjets levetid. Tycho Brahe og søsterskibet Aurora blev oprindeligt bygget som konventionelle dieseldrevne færger i 1991. Siden skibene overgik til eldrift i 2018, har ForSea nedbragt sin CO2-udledning med 37.000 tons, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

”De resultater, vi allerede har opnået, inspirerer os til at fastholde vores høje mål og cementere vores position som first-mover med verdens første eldrevne, højfrekvente færgerute,” siger Kristian Durhuus, administrerende direktør hos ForSea.

ForSea har i samarbejde med ABB, som teknisk løsningspartner, opgraderet energilagrings-systemet på Tycho Brahe. Opgraderingen vil øge batteri-kapaciteten fra 4,160 kWh til 6,400 kWh.

Med opgraderingen vil ForSea ikke alene være den største højfrekvente, eldrevne Ro-Pax færgelinje. Selskabet vil også drifte den største batteripakke i verden. Energi-lagringen gør ForSea i stand til at opnå stadig mere bæredygtig drift fremover, hedder det.

37.000 tons mindre CO2
Driften af Tycho Brahe og Aurora med el forventes allerede i år at reducere CO2-udledningen med 65 procent. Et tal, der er meget tæt på den danske regerings mål for 2030 på 70 procent

“ForSea er lykkedes med en CO2-reduktion på 37.000 tons, siden vi startede med eldrift i 2018. Det svarer til den totale udledning for alle vores fire færger på et år med dieseldrift,” siger Kristian Durhuus og tilføjer:

”I dag sejler en af vores færger – Aurora – dagligt op til 46 afgange på 99 procent el. Med den kommende opgradering af Tycho Brahe vil begge færger i fuld drift kunne opnå en total reduktion af kulstofdioxid på 65 procent, svarende til 23.000 tons årligt.”

For at oplade færgerne kobles en fuldautomatisk, laserstyret robotarm på færgen, hver gang den lægger til havn. En opladning giver færgen nok power til den 20-minutter lange overfart. Der bliver kun brugt grøn energi fra vind, vand og sol. Eldriften reducerer også støj og vibrationer væsentligt, oplyser ForSea.

I 2019 transporterede ForSea syv millioner passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 440.000 lastbiler og 16.000 busser. Dette svarer til 20 procent af de køretøjer, der passerede Øresund i 2019.

Relaterede artikler:

Tidligere lufthavnschef til tops hos Scandlines

DFDS først med landstrøm i Københavns Havn

Rederi fik sit nye flagskib til Danmark