Kristian Durhuus mens han var administrerende direktør for ForSea, han blev i marts i år ny koncernchef for hele Molslinjen. PR-foto: ForSea.

Færgerute til Sverige skifter navn til Øresundslinjen

Færgeruten Helsingør-Helsingborg skifter navn fra det nuværende ForSea til Øresundslinjen. Molslinjen ejer også dette rederi, hvor fem færger betjener ruten mellem de to Øresundsbyer.

Når Tycho Brahe, en af ForSeas batteridrevne færger, den 2. oktober forlader værftet i svenske Landskrona, er det blandt andet med nye farver, logo og indretning. Ændringen med navneskiftet fra ForSea til Øresundslinjen hænger sammen med, at Molslinjen i 2022 købte ForSea, skriver Molslinjen i en pressemeddelelse. Rederiet sejler årligt cirka syv millioner passagerer mellem Helsingør og Helsingborg. Hertil kommer et stort antal personbiler, busser, lastbiler og så videre.

Molslinjen har næsten monopol på alle de store danske indenrigsfærgeruter. Rederiet driver således også færgeruterne mellem Sjællands Odde og Aarhus samt Bornholmslinjen, Samsølinjen, Alslinjen, Langelandslinjen og Fanølinjen.

ForSea-navnet opstod i 2018, hvor det daværende HH Ferries skiftede navn til ForSea. Og om navneændringen siger Molslinjens koncernchef, Kristian Durhuus, der indtil marts i år var administrerende direktør for ForSea-rederiet:

”ForSea har været et stærkt brand med fokus på bæredygtighed, og det var fristende at lade det fortsætte. Men vi mener, at vi bør indlemme vores nye rederi i Molslinjens rutestruktur og ændre navnet ForSea til Øresundslinjen.”

Ejes af kapitalfond
Selve Molslinjen ejes af kapitalfonden EQT Infrastructure, der blandt andet har Molslinjen i det nyetablerede Nordic Ferry Infrastructure. NFI ejer både Molslinjen og det norske færgerederi Torghatten.

Kristian Duurhus sagde tidligere i år til Turisme24.dk, at det første, han som ny koncernchef for hele Molslinjen, kommer til at fokusere på, var sammenlægningen af Molslinjen og ForSea. ”Nu skal ForSea og Molslinjen integreres til ét sammenhængende rederi, som er rustet til især den kommende og igangværende grønne omstilling, som bliver afgørende for skibsfarten de kommende år,” sagde han.

I dagens pressemeddelelse om navneskiftet fra ForSea til Øresundslinjen siger han, at ændringer også signalerer en mere geografisk tilknytning til Øresundsregionen.

”Vi går stille og roligt i gang med forvandlingen, så der kommer til at gå tid, før vi kan kalde navneskiftet og hele rebrandingen af Helsingør-Helsingborg-ruten afsluttet,” siger Kristian Durhuus. Han tiltrådte som administrerende direktør hos ForSea i juni 2020. Inden da var han driftsdirektør for Københavns Lufthavn siden 2011.

Molslinjen forventer, at hele rebrandingen samt ny maling og logo på alle færger vil være gennemført i løbet af 2025, oplyses det.

Næsten monopol på danske færgeruter
Molslinjen sejler nærmest alle store og større danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Hertil kommer Helsingør-Helsingborg, der altså nu bliver til Øresundslinjen.

Molslinjen sejler fra marts til oktober også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Tilsammen har færgerne over 15 millioner gæster årligt.

Molslinjen står også bag fjernbusserne fra Kombardo Expressen.

 

Relaterede artikler:

“Der skal tages nogle ret vidtgående beslutninger”

Danmarks største færgerederi skifter koncernchef

DFDS får kritik af britisk forbrugermyndighed