Tog på Hovedbanegården i Køln. (Foto: Deutsche Bahn AG | Axel Hartmann | PR)

Femdobler prisen på tysk transportsucces

Næste år vil de tyske politikere atter indføre en incitamentsordning, der skal få befolkningen og turister til at rejse rundt i landet. Prisen bliver dog fem gange så høj, som den var i sommer.

Det endte med at blive en succes, da Tyskland i løbet af tre sommermåneder i år gjorde det muligt at benytte den såkaldte ’9-Euro-Ticket’.

Billetten var et tilbud til såvel tyskere som internationale turister, hvor de for ni euro (67 kroner) kunne køre ubegrænset med al offentlig, lokal og regional transport, tog, busser, sporvogne og lignende i enten juni, juli eller august. Fjerntog og -busser var dog ikke med i ordningen.

Initiativet var en udmøntning af en sommerpakke fra den tyske regering, der investerede 2,5 milliarder euro (18,5 milliarder kroner) i tilbuddet, som havde til sigte at anspore flere personer til at rejse rundt i landet oven på COVID-19-pandemien.

Vil afprøve abonnementsmodel
En lignende ordning vil være gældende i løbet af sommeren næste år, men prisen bliver dog højere. Det skriver Reisereporter. Der er nemlig lagt op til, at billetten i 2023 vil koste 49 euro, hvilket svarer til 365 danske kroner.

Til næste år vil regeringen desuden forsøge sig med en abonnementsmodel således, at billetten automatisk bliver fornyet hver måned. Der vil dog tilsyneladende ikke være nogen binding, og den kan derfor afbestilles til hver en tid.

Ifølge Volker Wissing, der er Tysklands minister for digitalisering og transport, er ambitionen, at den kommende ordning skal være ”lige så ukompliceret” som den i år. Bremens transportsenator Maike Schaefer mener, at den skal være digital, gælde i hele Tyskland og være tilgængelig ”så snart som muligt”.

Visse spørgsmål er fortsat uafklarede
Billetten forventes at blive sat til salg den 1. januar 2023, men det er endnu ikke offentliggjort, hvornår den vil kunne benyttes. Det forlyder dog, at de næste to år skal bruges på at få afprøvet ordningen, hvorefter den skal evalueres.

Evalueringen skal tjene til at finde en model for en løsning, der kan indføres permanent. Der er dog endnu et par knaster, der skal høvles ned i forhold til de konkrete detaljer om næste års ordning, lyder det.

Politikerne har nemlig til gode at finde en løsning på finansieringen af den lokale transport, ligesom spørgsmålet om hvordan man håndterer de stigende energipriser skal afklares.

De enkelte forbundsstater er kun villige til at medfinansiere ordningen såfremt, at regeringen permanent hæver det beløb som staterne får til tog og busser. Det bliver nu op til ministerpræsidenterne fra de tyske forbundsstater at nå til enighed om den endelige model for ordningen.


Relaterede artikler:

Tyskland meget tilfreds med nye danske ankomsttal

SAS og Tyskland topper hos ”ansvarsfulde rejsende”

Tyskland rundt med regionaltog for 67 kroner