Finn fra Finnair er på Facebook

Brugen af kunstig intelligens tager fart hos flyselskaberne. Finnair introducerer nu Finn, hvor du kan booke billet og holde dig opdateret via Facebook.

Finnair er som alle andre firmaer på Facebook, men Finnair har nu “ansat” Finn til at hjælpe passagerer på rejsen via Facebooks beskedsystem Messenger.

Finn er en såkaldt chatbot, et stykke software, der kan svare på helt basale spørgsmål fra passagerer og sende beskeder om status på rejsen, om flyet er forsinket mm.

“At udnytte kunstig intelligens er en en integreret del af vores strategi. Vi vokser, og vi er konstant på udkig efter nye måder at forbedre vores kundeservice og udvikle vore salgskanaler på vha. New Distribution Capability (NDC, red.) teknologi,” siger vice president distribution hos Finnair, Rogier van Enk.

“Vi tror på, at de hurtigvoksende digitale værktøjer i høj grad vil komme vores kunder til gode. Finn forstår og og kommunikerer på engelsk, men på sigt vil den lære flere sprog og funktioner. Finsk og kinesisk er på vej i år. Efter den første tape vil Finnair leder efter efter andre steder, hvor Finn kan være til stede, som f.eks. WeChat i Kina.”

Chatbotten er et eksempel på de nye distributionskanaler, der er blevet mulige gennem IATA’s NDC XML-baserede (Extensible Markup Language) standarder. Hos Finnair kan man også booke billetter via Messenger.

Finnair er certificeret på level 3 i IATA’s NDC program.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.