Fra maj til september kan sejlystne igen tage på kanalkrydstogt på Göta Kanal mellem to og seks dage med blandt andet M/S Juno, der blev søsat i 1874. Foto: Göta Kanal.

Flere danske booker svensk kanalkrydstogt

Efter to års corona-pause sejler rederiet Göta Kanals tre mini-krydstogtskibe igen denne sommer gennem det 190 kilometer lange kanalsystem fra omkring Gøteborg til i nærheden af Stockholm.

Sammenlignet med 2019, hvor krydstogtsskibene på Göta Kanalen senest sejlede, er antallet af danske bookinger steget 52 procent for den kommende sommer. Det siger i hvert fald Fredrik Duveskog, forretningsdirektør hos rederiet Göta Kanal i en pressemeddelelse:

”Efter to års stilstand glæder vi os til at sejle op og ned ad kanalen igen. Udover stigningen i antallet af danske gæster, forventer vi også flere tyske gæster i år.”

Rederiet har tre skibe M/S Juno, M/S Diana og M/S Wilhelm Tham. Skibene, der er bygget i henholdsvis 1874, 1912 og 1931, har hver 25-30 udvendige kahytter. Køkkenpersonale serverer morgenmadsbuffet, to-retters menu til frokost og en tre-retters menu til aftensmad.

Selve rederiet Göta Kanal har siden 2001 været ejet af den familieejede svenske sightseeing- og oplevelsesvirksomhed Stromma Group, der i Danmark blandt andet er kendt for kanalrundfarten Canal Tours Copenhagen og Copenhagen City Sightseeing-busserne. Koncernen opererer på 18 destinationer i Danmark, Sverige, Finland, Norge, Holland og Tyskland.

Kombinationsmuligheder
Skibene på Göta Kanal sejler mellem maj og september alt fra en tur på seks dage fra omkring Gøteborg til i nærheden af Stockholm eller omvendt. Der er også en tur med fire overnatninger, mens den korteste har to dage ombord.

På de forskellige sejlruter kan skibenes passagerer opleve det svenske kulturlandskab med gårde, dyr og marker, historiske slotte og herregårde. På turene er der indlagt stop, så passagerer for eksempel kan tage på guidede ture på land og se lokale seværdigheder.

Selve kanalsystemet blev åbnet i 1832, det havde da taget op til 58.000 soldater over 20 år at grave kanalerne. Systemet har for længe siden mistet meget af sit oprindelig formål med at transportere gods. I dag besøges kanalen skønsmæssigt hvert år af omkring to millioner mennesker på fornøjelsesture.

Relaterede artikler:

Sverige åbner 75 meter højt træ-hotel

”Skuffet hvis vi ikke når 60 procent af omsætningen”

Rejsebrancheforeninger havde premiere på nyt tiltag