DSB-tog. (Foto: Astid Maria Busse Rasmussen | DSB | PR)

Flere erhvervsrejsende har taget et DSB-tog i år

Sammenlignet med 2023 er 6,8 procent flere forretningsrejsende hoppet ombord på toget i løbet af årets første fem måneder. DSB peger på tre grunde til, at udviklingen går i den rigtige retning.

DSB har fået bedre fat i de erhvervsrejsende. Det er i hvert fald meldingen fra statsbanerne, der fortæller, at antallet af forretningsrejser i år indtil videre er lige knap syv procent højere, end tilfældet var i samme periode i 2023.

Fra januar til og med maj sidste år blev der solgt 3,49 millioner af denne type rejser, mens det antal i år er blevet øget til 3,73 millioner. Det svarer til en stigning på 6,8 procent. Det samlede antal af rejser hos DSB er i maj steget med 6,7 procent i forhold til 2023.

Kaster man et blik på hele året, repræsenterer alle de solgte rejser en stigning på 6,3 procent sammenlignet med de samme måneder for et år siden. Det skyldes ikke mindst væksten i erhvervsrejserne, lyder det fra selskabet.

Nye krav påvirker efterspørgslen
DSB peger selv på, at virksomheder i dag blandt andet bliver pålagt at gøre rede for det klimaaftryk, som deres aktiviteter efterlader sig, og dette spiller en vis rolle i, at flere erhvervsrejsende har valgt at gøre brug af toget.

”Vi ser en rigtig stor efterspørgsel fra erhvervskunder på at rejse med tog, og vi møder mange nye virksomheder, der gerne vil lave en erhvervsaftale med os,” udtaler Jens Visholm, der er kommerciel direktør hos DSB.

”Udover at toget er en attraktiv transportform, så skyldes det i høj grad også kravene til bæredygtighedsrapportering, hvor vi med vores CO2-beregner giver vores erhvervskunder mulighed for at dokumentere positive klimaeffekter fra ændrede rejsemønstre.”

Punktlighed spiller ind
Togselskabet mener i tillæg hertil, at en del af væksten kan tilskrives en periode, der – med DSBs egne ord – har været karakteriseret af stabil drift og høj punktlighed.

I maj måned var 79,8 procent af kunderne fremme inden for tre minutter af planlagt ankomsttidspunkt, og 93,8 procent var fremme inden for 10 minutter i fjern- og regionaltrafikken, hvilket glæder Visholm.

”Enhver forsinkelse er naturligvis møgirriterende for vores kunder, og derfor er det særdeles tilfredsstillende, at otte ud 10 kunder er fremme inden for tre minutter – og mere end ni ud af 10 kunder inden for 10 minutter af planlagt ankomsttidspunkt.”


Relaterede artikler:

DSB sælger flere pladsbilletter til udlandet

Udfordrer DSB med salg af digitale Interrail-billetter

DSB får nye udenrigsruter og bedre bookingsystem