Flere tomme flysæder hos SAS

SAS Airbus A340 i Shanghai.

MANDAGSKLUMME: En uge med op- og nedture for flyselskabet, som sikkert græder tørre tårer over et nej til Norwegian over Sibirien.

Af Ejvind Olesen

Selv i en vejrmæssig trist november veksler det ofte mellem sol og mørke skyer. Det gjorde det også for det skandinaviske flyselskab med mere end 70 år på bagen i den forløbne uge.

Der var voldsom søgning på nye aktier i en kapitaludvidelse. Trafiktallene for oktober viste en overraskende yield-stigning, men passagertallet faldt i forhold til samme måned sidste år, og nu kniber det efterhånden at holde en gennemsnitsbelægning på 75 procent.

Populært sagt betyder tallene fra oktober, at SAS med en stigning i yielden på syv procent får højere billetpriser. Der er også en bedre belægning på business class i forhold til sidste år, da man havde jubilæumsudsalg af feriepriser.

En trend som gælder de fleste netværksselskaber, og det ser ud til at fortsætte, omend der også på det segment er hård konkurrence. Gennemsnitlig er prisen på flybilletter steget pænt de seneste måneder.

Da jeg på et tidspunkt i sommer diskuterede udviklingen med en direktør og nøgleperson i SAS sagde vedkommende: ”Jeg vil hellere have en god pris for lidt færre passagerer end en lav pris i et fyldt fly. Om det er os eller Norwegian, der i en måned har haft flest passagerer, går jeg ærlig talt ikke så meget op i.”

Apropos passagertal faldt det hos SAS med 2,6 procent, men nåede dog på 2,6 mio. passagerer i oktober. Til gengæld var den gennemsnitlige belægning kun 74,9 procent, altså står over en fjerdel af sæderne i SAS flyene tomme. Men det skal nok vise sig, at der er kommet flere indtægter end sidste år i samme periode.

Vi ved allerede, at årsregnskabet vil udvise et pænt plus, når det endelige resultat kommer den 12. december. Pejlemærke nu og her kunne være aktiekursen, som også har taget både et dyk og et step opad igen.

I første omgang røg kursen 10 procent ned (det er meget) efter en emission med solgte aktier for én milliard kroner.

Da Børsen lukkede fredag var SAS-aktien steget igen med godt tre procent. Noget kunne tyde på, at det fortsætter.

Norwegian fik nej fra Rusland
Til solskinstimerne i SAS hører givet, at Norwegian fik nej fra russerne til direkte flyvninger over Sibirien til Asien (Japan). Her har SAS eneret for Skandinavien, og velerhvervede rettigheder afgiver man naturligvis ikke til en konkurrent. Norge som nation er jo allerede med i den skandinaviske aftale. Og det mener russerne åbenbart er nok.

I dag ligger SAS flyet i godt seks timer over Sibirien på en flyvning fra København til Tokyo. Det er kortere vej, men det koster. Vel nok en 200.000 til 350.000 kroner for en overflyvning med et fly som Airbus A340.

Endelig efterlyste en læser i fredags nyt om fly fra SAS irske datterselskabs ruter fra London. Hvordan og hvornår?

Det giver vi svaret på i dag på check-in.dk.

x

Læs Også

Solnedgang og dessert på slots- og badehoteller

Man skal ikke altid tro, at man bliver omgivet af luksus, fordi et hotel reklamerer med det. Netop nu gentager TV2-stationerne deres serie med slotshoteller og badehoteller akkompagneret af kritikløse livsstilseksperter.

Er SAS nu attraktiv nok til at få friere?

Det var flyselskabet ikke for fire år siden, da formand Fritz Schur i en konsolideringstid i luftfart drog den konklusion. Men med formandsskiftet til marts, bliver det ikke ham, der skal føre til brudeskamlen, om overhovedet nogen.

Kvalitet som bundskraber og laveste fællesnævner?

Endnu et stort flyselskab vælger umagelige stole med lodret ryg som en konsekvens af lavere billetpriser. Hvornår skal vi stå op, så man sparer stolene?

Der er brug for gode idéer i dansk indenrigstrafik

Regeringen har lagt op til lavere afgifter på de danske indenrigsruter, som til gengæld skal binde Danmark tættere sammen. Der er behov for at tænke nyt og ikke bare sætte billetpriserne ned.

IAGs overtagelse af NIKI er i fare

Flyselskabet NIKI, som indgav konkursbegæring den 13. december og stoppede sine operationer, venter stadig på godkendelse af at bliver overtaget af International Airlines Group, IAG, men nu er der problemer.

Flere restauranter til lufthavnen

Til sommer er Københavns Lufthavn klar med udvidelse af Terminal 2 med 25 nye butikker og restauranter.