Flere tomme flysæder hos SAS

0
SAS Airbus A340 i Shanghai.

MANDAGSKLUMME: En uge med op- og nedture for flyselskabet, som sikkert græder tørre tårer over et nej til Norwegian over Sibirien.

Af Ejvind Olesen

Selv i en vejrmæssig trist november veksler det ofte mellem sol og mørke skyer. Det gjorde det også for det skandinaviske flyselskab med mere end 70 år på bagen i den forløbne uge.

Der var voldsom søgning på nye aktier i en kapitaludvidelse. Trafiktallene for oktober viste en overraskende yield-stigning, men passagertallet faldt i forhold til samme måned sidste år, og nu kniber det efterhånden at holde en gennemsnitsbelægning på 75 procent.

Populært sagt betyder tallene fra oktober, at SAS med en stigning i yielden på syv procent får højere billetpriser. Der er også en bedre belægning på business class i forhold til sidste år, da man havde jubilæumsudsalg af feriepriser.

En trend som gælder de fleste netværksselskaber, og det ser ud til at fortsætte, omend der også på det segment er hård konkurrence. Gennemsnitlig er prisen på flybilletter steget pænt de seneste måneder.

Da jeg på et tidspunkt i sommer diskuterede udviklingen med en direktør og nøgleperson i SAS sagde vedkommende: ”Jeg vil hellere have en god pris for lidt færre passagerer end en lav pris i et fyldt fly. Om det er os eller Norwegian, der i en måned har haft flest passagerer, går jeg ærlig talt ikke så meget op i.”

Apropos passagertal faldt det hos SAS med 2,6 procent, men nåede dog på 2,6 mio. passagerer i oktober. Til gengæld var den gennemsnitlige belægning kun 74,9 procent, altså står over en fjerdel af sæderne i SAS flyene tomme. Men det skal nok vise sig, at der er kommet flere indtægter end sidste år i samme periode.

Vi ved allerede, at årsregnskabet vil udvise et pænt plus, når det endelige resultat kommer den 12. december. Pejlemærke nu og her kunne være aktiekursen, som også har taget både et dyk og et step opad igen.

I første omgang røg kursen 10 procent ned (det er meget) efter en emission med solgte aktier for én milliard kroner.

Da Børsen lukkede fredag var SAS-aktien steget igen med godt tre procent. Noget kunne tyde på, at det fortsætter.

Norwegian fik nej fra Rusland
Til solskinstimerne i SAS hører givet, at Norwegian fik nej fra russerne til direkte flyvninger over Sibirien til Asien (Japan). Her har SAS eneret for Skandinavien, og velerhvervede rettigheder afgiver man naturligvis ikke til en konkurrent. Norge som nation er jo allerede med i den skandinaviske aftale. Og det mener russerne åbenbart er nok.

I dag ligger SAS flyet i godt seks timer over Sibirien på en flyvning fra København til Tokyo. Det er kortere vej, men det koster. Vel nok en 200.000 til 350.000 kroner for en overflyvning med et fly som Airbus A340.

Endelig efterlyste en læser i fredags nyt om fly fra SAS irske datterselskabs ruter fra London. Hvordan og hvornår?

Det giver vi svaret på i dag på check-in.dk.

Skriv en kommentar

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz