En direktør for kabinepersonalet hos polske LOT er blevet fyret efter hun i et opslag på sin private Facebook-profil svinede en kabinebesætning fra British Airways til. Pressearkivfoto fra LOT: M. Kwasowski.

Flyselskab fyrer kabinedirektør efter grove udfald

LOT Polish Airlines har fyret sin Director of Cabin Crew Operations efter hun kom med en række grove og nedladende postulater mod kabineansatte hos British Airways.

Det højt placerede kvinde hos LOT Polish Airlines, der ifølge flere engelske medier hedder Katarzyna Richter, fløj for nylig som passager med British Airways fra London Gatwick-lufthavnen til Polen.

Hun var ikke imponeret over flyvningens kabinepersonale, hvilket hun gav udtryk for på sin egen Facebook-side. Her lagde hun også fotos af BA’s kabinepersonale op fra flyvningen lige som hun brugte hashtags for angiveligt at få spredt historien videre ud på sociale medier.

Da ledelsen af LOT blev opmærksom på hendes grove udsagn, blev hun fyret – hun tiltrådte ifølge sin Linkedin-profil jobbet i dette forår.

Ifølge hjemmesiden One Mile At A Time skrev Katarzyna Richter på polsk: ”På en flyvning i dag lagde jeg mærke til udseendet og fremtoningen hos British Airways’ kabineansatte, upudsede sko, huller i strømpebukserne, for stramme uniformer, dobbelthager, dårlige eller skæve tænder, rodede frisurer.”

Fyret fra LOT
En talsperson fra LOT siger ifølge den engelske avis The Independent: “Vi undskylder dette mange gange. Kommentarerne fra en af vores medarbejdere på hendes private Facebook-side står for det stik modsatte af LOT Polish Airlines gældende standarder og vores værdier. En sådan opførsel er helt uacceptabel og tolereres ikke i vores selskab – derfor har vi med omgående virkning afsluttet samarbejdet med Mrs Richter.”

LOT har også indskærpet sine regler for, hvordan dets ansatte må udtrykke sig på sociale medier når det tydeligt fremgår, at de er ansat af Star Alliance-medlemmet.

Efter kritikken væltede ned over hende, slettede Katarzyna Richter sit opslag på Facebook – og skrev denne undskyldning:

“Jeg vil gerne undskylde mange gange til British Airways-besætningen og andre, der har følt sig berørt. Jeg fortryder min opførsel – jeg burde ikke dømme kvalifikationer og fremtoning af ansatte fra andre flyselskaber.”

Relaterede artikler:

Polske LOT lander ny destination i Mellemøsten

Luftfartsprofil lander nyt job

BA har flyruten med verdens største omsætning