Flyselskaber tjener milliarder på ekstra gebyrer

alaska-airlines_1FLYSELSKABER: Formanden for det amerikanske senatsudvalg, der overvåger flyselskaberne, vil have yderligere oplysninger om deres mange kreative måder at opkræve ekstra indtægter fra de rejsende på. Alene sidste år scorede flyselskaberne 36 milliarder kr. på de såkaldte ”ancillary fees,” ekstra gebyrer.2019/08/defaultmain.jpg

Ekstra gebyrer og omkostninger for flyrejsende er blevet en gylden malkeko for mange flyselskaber. Pengene tjener flyselskaberne ved at få rejsende til at betale for ekstra kuffert, at vælge foretrukne flysæder, at kunne gå tidligere ombord end andre passagerer, for Wi-Fi på flyene osv.

Ifølge USA’s transportministerium landede USA’s flyselskaber sidste år seks milliarder dollars alene ved ekstra udgifter for de rejsende, som skulle have bagage med flyet eller ændret deres billet.

Senator Jay Rockefeller, formand for senatsudvalget der overvåger flyselskaberne, beder nu USA’s største flyselskaber inden 5. september oplyse deres indtægter på 11 områder for ancillary fees fra 2012 og til i år. Flyselskaberne, som senatoren har bedt om svar fra, er Alaska Airlines, American, der har overtaget US Airways, Delta, Hawaiian, JetBlue, SkyWest, Spirit Airlines, Southwest og United.

Mens USA’s største flyselskaber i 2007 havde indtægter på 464 mio. dollars alene på bagage-afgifter, var tallet sidste år 3,3 milliarder dollars. Indtægter ved billetændringer er i samme periode steget fra 915 mio. dollars til 2,8 milliarder dollars sidste år, skriver avisen USA Today.

USA’s kongres kan i øvrigt ikke enes om, hvorvidt flyselskaber fra starten skal vise skatter og afgifter på flybilletter når passagerer selv booker via flyselskabernes hjemmesider.